24.04.2014

Ziemia - nasza planeta

Krąg tematyczny: Wiosna w pełni.


Temat  zajęć: Ziemia - nasza planeta.



Cele ogólne:
  •  wzbogacanie wiadomości na temat przyczyn zanieczyszczenia Ziemi oraz niszczących sił przyrody,
  • kształtowanie przyjaznej postawy wobec środowiska naturalnego,
  • doskonalenie umiejętności redagowania wypowiedzi ustnych na podany temat,
  • doskonalenie umiejętności czytania,
  • doskonalenie umiejętności dodawania w dostępnym zakresie (manipulowanie
  •  przedmiotami, rachowanie na palcach, pamięciowe wyznaczanie sumy),
  • kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych,
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania według określonej cechy,
  • rozwijanie wrażliwości plastycznej - estetyczne wykonywanie prac plastycznych.


Cele operacyjne - dziecko:
  • wypowiada się na temat ochrony przyrody, zanieczyszczeń środowiska naturalnego,
  • prowadzi rozmowę na podany temat,
  • wchodzi w role w scenkach dramowych,
  • dodaje w dostępnym zakresie (manipuluje przedmiotami, liczy na palcach, oblicza sumy w pamięci),
  • rozwiązuje zadania tekstowe,
  • dokonuje klasyfikacji według określonej cechy,
  • czyta wyrazy w zakresie poznanych liter,
  • estetycznie wykonuje prace plastyczne.


Dodatkowe środki dydaktyczne: 10 pasków papieru, kolorowe paski z Wycinanki (cz. 4), kasztany ilustracje, arkusze szarego papieru, opakowania po produktach spożywczych: torebki foliowe i papierowe, butelki plastiko­we i szklane, pojemniki po kefirach, styropian, puszki po napojach; kartoniki z sylabami, ilustracje kontenerów do segregacji śmieci: plastiku, papieru, szkła białego i kolorowego, pudła z napisami przedstawiającymi poszczególne kontenery do segregowania śmieci, masa solna, farby plakatowe, zielona krepa, kartki brystolu,  CD "Już w szkole" (semestr 1).

.
Przebieg zajęć.


Lp.
Zaplanowane zadania
Przebieg i realizacja zadań
Środki dydaktyczne
1.
Zabawa "Skojarzenia".
Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel podaje wyrazy związane ze środowiskiem przyrodniczym, np. "Ziemia" "susza" "burza" "rzeka", „śmieci”. Wybrane dziecko siedzące w kręgu wypowiada słowo, które kojarzy mu się z tym wyrazem. Kolejne dziecko podaje swoje skojarzenie do usłyszanego słowa. Zabawę należy kontynuować, aż wszystkie dzieci wezmą w niej udział.

2.
Zabawa "Kiedy las lubi nas?".
Nauczyciel przydziela kilku chętnym dzieciom role Leśnych Ludków mieszkających w lesie. Pozo­stałe dzieci na czas zabawy wchodzą w role turystów, którzy chcą odpocząć w lesie organizując piknik. Nauczyciel odtwarza nagranie odgłosów lasu, aby wprowadzić dzieci w odpowiedni nastrój. Na arkuszu szarego papieru - leśnej polanie - nauczyciel rozrzuca opakowania po produktach spożyw­czych, a  dzieci odpoczywają w słońcu po posiłku. W tym momencie do polany zbli­ża się grupa Leśnych Ludków, które zauważyły bałagan na polanie. Nauczyciel rozmawia z dziećmi, jak należy zachowywać się w lesie, aby las i jego mieszkańcy nas lubili. Następnie Leśne Ludki wysuwają jak najwięcej argumentów, próbując przekonać dzieci, aby nie zostawiły po sobie śmieci. Po zakończeniu dysku­sji Leśne Ludki pomagają dzieciom posprzątać leśną polanę.
arkusze szarego papieru, opakowania po produktach spożywczych: torebki foliowe i papierowe,
butelki plastikowe, pojemniki po kefirach, puszki po napojach, papierki, CD  - nagranie odgło-
sów lasu
3.
Rozmowa na temat segregacji śmieci.
Nauczyciel rozmawia z dziećmi na temat korzyści płynących z segregowania śmieci oraz śmie­ci, które należy z lasu zabrać lub zakopać.
Przykładowe pytania:
- Dlaczego należy segregować śmieci?
- Dlaczego nie można zostawiać śmieci w lesie?
Nauczyciel prezentuje ilustracje kontenerów do segregacji śmieci: plastiku, papieru, szkła białego i kolorowego, puszek.
Ilustracje kontenerów do segregacji śmieci: plastiku, papieru, szkła białego i kolorowego.
4.
Odpoczynek przy muzyce
Dzieci kładą się na posprzątanej „leśnej polanie” i odpoczywają przy muzyce – odgłosach lasu.
CD – odgłosy lasu
5.
Rozwiązywanie zadań tekstowych.
Nauczyciel prosi dzieci, aby wysłuchały zadania i wykonały obliczenia na liczmanach (paski, kasztany) lub na palcach:
1. Na gałęzi siedziało 5 wróbli.
(Nauczyciel przypina do tablicy 5 papierowych pasków).
Po chwili przyleciały jeszcze 4 wróble. (Nauczyciel przypina jeszcze 4 paski).
Ile wróbli siedzi teraz na gałęzi?
Dzieci przeliczają paski przypięte do tablicy i podają odpowiedź.
2. W akwarium pływały trzy złote rybki. (Nauczyciel przypina do tablicy 3 paski).
W pewnej chwili właściciel akwarium wpuścił jeszcze trzy rybki do akwarium. (Nauczyciel przypina do tablicy 3 paski).
Ile rybek pływa teraz w akwarium?
Dzieci przeliczają paski przypięte do tablicy i podają odpowiedź.

Nauczyciel podaje następne zadania, a dzieci samodzielnie dokonują obliczeń na liczmanach i podają odpowiedzi.
-          Na łące pasą się krowy: 5 łaciatych i 4 brązowe. Ile krów pasie się na łące?
-          Mama zerwała w ogrodzie 3 tulipany żółte i 7 tulipanów czerwonych. Ile tulipanów zerwała mama?
-          W koszyku było 8 jabłek. Jaś zjadł 2 jabłka. Ile jabłek zostało w koszyku?
W "Liczmany" (kolorowe paski). kasztany.
6.
Przygotowanie do układania działań arytmetycznych - dodawanie.
Przygotowanie do układania działań arytmetycznych - dodawanie.
Wykonanie ćwiczenia – karta pracy.
Karta pracy .
7.
Zabawa ruchowa – „Huragan”.
Dzieci stają na dywanie z rękami uniesionymi w górę – jak gałęzie. Na hasło: „Zefirek” dzieci poruszają delikatnie gałęziami. Na hasło „Huragan” dzieci poruszają energicznie i gwałtownie gałęziami.

8.
Tworzenie dwusylabowych wyrazów z kartoników z sylabami.
Tworzenie dwusylabowych wyrazów z sylab dwuliterowych otwartych i trzyliterowych zamkniętych przez dodawanie różnych sylab do jednej sylaby stałej, np:
ko – rek, ko – lec, ko – gut, ko – mar
Nauczyciel rozdaje dzieciom sylaby, zawiesza na tablicy sylabę stałą (kilka takich samych, w zależności od ilości rozdanych dzieciom sylab). Dzieci podchodzą do tablicy i zawieszają sylaby tworząc wyrazy.
Kartoniki z sylabami.
9.
Utrwalenie wiadomości na temat segregowania śmieci.
Dzieci przy pomocy nauczyciela segregują śmieci wcześniej zebrane na polanie leśnej.
Pudła z napisami przedstawiającymi poszczególne kontenery do segregowania śmieci.
10.
Praca plastyczna.
Dzieci wykonują ślimaka z masy solnej (malowanie ślimaków po ich wyschnięciu – na następnych zajęciach). Gotowe ślimaki dzieci układają na trawce z zielonej krepy przymocowanej do kartki brystolu.
Masa solna, farby plakatowe, zielona krepa, kartki brystolu.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz