Krąg tematyczny: Wiosna w pełni.
Cele ogólne:
- wzbogacanie wiadomości na temat przyczyn zanieczyszczenia Ziemi oraz niszczących sił przyrody,
- kształtowanie przyjaznej postawy wobec środowiska naturalnego,
- doskonalenie umiejętności redagowania wypowiedzi ustnych na podany temat,
- doskonalenie umiejętności czytania,
- doskonalenie umiejętności dodawania w dostępnym zakresie (manipulowanie
- przedmiotami, rachowanie na palcach, pamięciowe wyznaczanie sumy),
- kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych,
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania według określonej cechy,
- rozwijanie wrażliwości plastycznej - estetyczne wykonywanie prac plastycznych.
Cele operacyjne - dziecko:
- wypowiada się na temat ochrony przyrody, zanieczyszczeń środowiska naturalnego,
- prowadzi rozmowę na podany temat,
- wchodzi w role w scenkach dramowych,
- dodaje w dostępnym zakresie (manipuluje przedmiotami, liczy na palcach, oblicza sumy w pamięci),
- rozwiązuje zadania tekstowe,
- dokonuje klasyfikacji według określonej cechy,
- czyta wyrazy w zakresie poznanych liter,
- estetycznie wykonuje prace plastyczne.
Dodatkowe środki dydaktyczne: 10
pasków papieru, kolorowe paski z Wycinanki (cz. 4), kasztany ilustracje,
arkusze szarego papieru, opakowania po produktach spożywczych: torebki foliowe
i papierowe, butelki plastikowe i szklane, pojemniki po kefirach, styropian,
puszki po napojach; kartoniki z sylabami, ilustracje kontenerów do segregacji
śmieci: plastiku, papieru, szkła białego i kolorowego, pudła z napisami
przedstawiającymi poszczególne kontenery do segregowania śmieci, masa solna,
farby plakatowe, zielona krepa, kartki brystolu, CD "Już w szkole" (semestr 1).
.
Przebieg
zajęć.
Lp.
|
Zaplanowane zadania
|
Przebieg i realizacja zadań
|
Środki dydaktyczne
|
1.
|
Zabawa "Skojarzenia".
|
Dzieci
siedzą w kręgu. Nauczyciel podaje wyrazy związane ze środowiskiem
przyrodniczym, np. "Ziemia" "susza" "burza"
"rzeka", „śmieci”. Wybrane dziecko siedzące w kręgu wypowiada
słowo, które kojarzy mu się z tym wyrazem. Kolejne dziecko podaje swoje
skojarzenie do usłyszanego słowa. Zabawę należy kontynuować, aż wszystkie
dzieci wezmą w niej udział.
|
|
2.
|
Zabawa "Kiedy las lubi nas?".
|
Nauczyciel przydziela kilku
chętnym dzieciom role Leśnych Ludków mieszkających w lesie. Pozostałe dzieci
na czas zabawy wchodzą w role turystów, którzy chcą odpocząć w lesie
organizując piknik. Nauczyciel odtwarza nagranie odgłosów lasu, aby
wprowadzić dzieci w odpowiedni nastrój. Na arkuszu szarego papieru - leśnej
polanie - nauczyciel rozrzuca opakowania po produktach spożywczych, a dzieci odpoczywają w słońcu po posiłku. W
tym momencie do polany zbliża się grupa Leśnych Ludków, które zauważyły
bałagan na polanie. Nauczyciel rozmawia z dziećmi, jak należy zachowywać się
w lesie, aby las i jego mieszkańcy nas lubili. Następnie Leśne Ludki wysuwają
jak najwięcej argumentów, próbując przekonać dzieci, aby nie zostawiły po sobie
śmieci. Po zakończeniu dyskusji Leśne Ludki pomagają dzieciom posprzątać
leśną polanę.
|
arkusze
szarego papieru, opakowania po produktach spożywczych: torebki foliowe i
papierowe,
butelki plastikowe, pojemniki
po kefirach, puszki po napojach, papierki, CD - nagranie odgło-
sów lasu
|
3.
|
Rozmowa na temat segregacji śmieci.
|
Nauczyciel rozmawia z dziećmi
na temat korzyści płynących z segregowania śmieci oraz śmieci, które należy
z lasu zabrać lub zakopać.
Przykładowe pytania:
- Dlaczego należy
segregować śmieci?
- Dlaczego nie można
zostawiać śmieci w lesie?
Nauczyciel prezentuje ilustracje kontenerów do segregacji
śmieci: plastiku, papieru, szkła białego i kolorowego, puszek.
|
Ilustracje kontenerów do segregacji śmieci: plastiku,
papieru, szkła białego i kolorowego.
|
4.
|
Odpoczynek przy muzyce
|
Dzieci kładą się na posprzątanej „leśnej polanie” i
odpoczywają przy muzyce – odgłosach lasu.
|
CD – odgłosy lasu
|
5.
|
Rozwiązywanie zadań tekstowych.
|
Nauczyciel
prosi dzieci, aby wysłuchały zadania i wykonały obliczenia na liczmanach
(paski, kasztany) lub na palcach:
1. Na gałęzi
siedziało 5 wróbli.
(Nauczyciel przypina do
tablicy 5 papierowych pasków).
Po chwili
przyleciały jeszcze 4 wróble. (Nauczyciel przypina jeszcze 4 paski).
Ile wróbli
siedzi teraz na gałęzi?
Dzieci
przeliczają paski przypięte do tablicy i podają odpowiedź.
2. W akwarium pływały trzy złote
rybki. (Nauczyciel przypina do tablicy 3 paski).
W pewnej chwili właściciel akwarium wpuścił jeszcze
trzy rybki do akwarium. (Nauczyciel przypina do tablicy 3 paski).
Ile rybek pływa teraz w akwarium?
Dzieci
przeliczają paski przypięte do tablicy i podają odpowiedź.
Nauczyciel podaje następne zadania, a
dzieci samodzielnie dokonują obliczeń na liczmanach i podają odpowiedzi.
-
Na łące pasą się krowy: 5 łaciatych i 4 brązowe. Ile
krów pasie się na łące?
-
Mama zerwała w ogrodzie 3 tulipany żółte i 7
tulipanów czerwonych. Ile tulipanów zerwała mama?
-
W koszyku było 8 jabłek. Jaś zjadł 2 jabłka. Ile
jabłek zostało w koszyku?
|
W "Liczmany" (kolorowe paski). kasztany.
|
6.
|
Przygotowanie do układania działań arytmetycznych -
dodawanie.
|
Przygotowanie
do układania działań arytmetycznych - dodawanie.
Wykonanie ćwiczenia – karta pracy.
|
Karta pracy .
|
7.
|
Zabawa ruchowa – „Huragan”.
|
Dzieci stają na dywanie z rękami uniesionymi w górę – jak
gałęzie. Na hasło: „Zefirek” dzieci poruszają delikatnie gałęziami. Na hasło
„Huragan” dzieci poruszają energicznie i gwałtownie gałęziami.
|
|
8.
|
Tworzenie dwusylabowych wyrazów z kartoników z sylabami.
|
Tworzenie dwusylabowych wyrazów z sylab dwuliterowych
otwartych i trzyliterowych zamkniętych przez dodawanie różnych sylab do
jednej sylaby stałej, np:
ko – rek, ko – lec, ko – gut, ko – mar
Nauczyciel rozdaje dzieciom sylaby, zawiesza na tablicy
sylabę stałą (kilka takich samych, w zależności od ilości rozdanych dzieciom
sylab). Dzieci podchodzą do tablicy i zawieszają sylaby tworząc wyrazy.
|
Kartoniki z sylabami.
|
9.
|
Utrwalenie wiadomości na temat segregowania śmieci.
|
Dzieci przy pomocy nauczyciela segregują śmieci wcześniej
zebrane na polanie leśnej.
|
Pudła z napisami przedstawiającymi poszczególne kontenery
do segregowania śmieci.
|
10.
|
Praca plastyczna.
|
Dzieci wykonują ślimaka z masy solnej (malowanie ślimaków
po ich wyschnięciu – na następnych zajęciach). Gotowe ślimaki dzieci układają
na trawce z zielonej krepy przymocowanej do kartki brystolu.
|
Masa solna, farby plakatowe, zielona krepa, kartki
brystolu.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz