4.02.2014

Czystość na co dzień

Krąg tematyczny: Dbamy o zdrowie.

Temat  zajęć: Czystość na co dzień


Cele ogólne:
- ćwiczenie słuchu fonemowego - wyróżnianie samogłosek w wyrazach,
- utrwalanie obrazu graficznego litery "e", "E" i identyfikowanie go z głoską "e",
- pisanie po śladzie małej i wielkiej litery "e", "E",
- prezentacja literatury dziecięcej,
- utrwalanie nawyków związanych z higienicznym trybem życia (mycie się, dbanie o czystość
ubrania itp.),
- ćwiczenia w pokonywaniu przeszkód - zabawy ruchowe.

Cele operacyjne - dziecko:
- koncentruje uwagę na czytanym utworze,
- odgrywa scenki dramowe "jak wygląda leń, a jak człowiek dbający o swój wygląd",
- odkłada zabawki na wyznaczone miejsce i dba o porządek w najbliższym otoczeniu,
- formuje z plasteliny literę "e", "E", pisze po śladzie,
- dzieli wyrazy na głoski (ser, lale, Ela, serce, mleko, lew),
- sprawnie pokonuje tory przeszkód.

Dodatkowe środki dydaktyczne: wiersz Doroty Gellner "Królowa bałaganiara", plastelina, zabawki, kartki, kredki lub flamastry, krepa, papier kolorowy, szyszki, żołędzie, kasztany, szarfy, piłki, sznurek.


Przebieg zajęć.

Lp.
Zaplanowane zadania
Przebieg i realizacja zadań
Środki dydaktyczne
1.
"Jak  wygląda nasza klasa?" - kształtowanie odpowiedzialności za porządek w najbliższym otoczeniu.

Przed wejściem dzieci do sali nauczyciel rozrzuca zabawki. Wszyscy są zdziwieni i snują
przypuszczenia, kto to mógł zrobić. Wspólne ustalanie:
- Czy miło przebywać w takim bałaganie?
- Co możemy zrobić, aby w sali zapanował porządek?
 Wspólne sprzątanie i segregowanie zabawek.

Zabawki
2.
Prezentacja wiersza Doroty Gellner "Królowa bałaganiara".
Nauczyciel czyta wiersz Doroty Gellner "Królowa bałaganiara".
Wiersz Doroty Gellner "Królowa bałaganiara", Zrzeszenie Księgarstwa, Warszawa 1987
3.
Wypowiedzi dzieci po wysłuchaniu wiersza.
Dzieci wypowiadają się na temat postępowania i wyglądu Królowej bałaganiary, zastanawiają się dlaczego cień nie chciał dłużej być jej cieniem.

4.
"Nasz wygląd świadczy o nas" - scenki dramowe.
Nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy. jedna to "widzowie", druga - "aktorzy". "Aktorzy" cho­dzą w różne strony, powoli zmieniając swój wygląd na coraz bardziej niedbały (rozczochrane fryzury, porozpinane guziki, w jednym kapciu, na bosaka, powyciągane koszulki, krzywo zapięte guziki, zgarbione plecy itp.). Na hasło nauczyciela: Stop! - "aktorzy" zatrzymują się w bezruchu. "Widzowie" oceniają ich wygląd. Następnie "aktorzy" stopniowo zmieniają swoje zachowanie i wygląd (układają fryzury, naśladują ruchy mycia twarzy, rąk, zębów, poprawiają garderobę, prostują plecy, stawiają sprężyste kroki, uśmiechają się itp.). Na hasło nauczyciela: Stop! - "ak­torzy" zatrzymują się, a "widzowie" oceniają ich wygląd. "Widzowie" wraz z nauczycielem oce­niają oklaskami zmianę wyglądu kolegów. Zabawę można powtórzyć, zmieniając role.

5.
Prezentacja sposobu pisania litery "e", "E”.
Nauczyciel pisze litery "e", "E” na tablicy. Dzieci formują litery "e", "E" z plasteliny, i naklejają na brystolu. Potem piszą litery najpierw w powietrzu, następnie wykonują ćwiczenia w pisaniu po śladzie.

Plastelina, karta pracy
6.
Ćwiczenie słuchu fonemowego
Ćwiczenie słuchu fonemowego - podział wyrazów na głoski, wyróżnianie samogłosek – układanie kodu na tablicy.
Kartoniki: niebieskie i czerwone.
7.
Praca plastyczna.
Dzieci rysują i wyklejają  Królową bałaganiarę (kredki, krepa, papier kolorowy) – tak jak sobie ją wyobrażają, wraz z jej otoczeniem (zamek, cień, ogród). Królowa może być bałaganiarą lub już po przemianie.
Kredki, krepa, papier kolorowy.
8.
Pokonywanie toru przeszkód – zabawy ruchowe.
Rzucanie szyszkami lub kasztanami do celu (szarfy).
Liczenie, ile było celnych rzutów; porównywanie, kto wrzucił najwięcej kasztanów.
Wchodzenie do ślimaka ułożonego z kasztanów i wychodzenie z niego.
Przejście po rozłożonym na dywanie cienkim sznurku.
Podskoki - dotknięcie zwisającego na sznurku małego przedmiotu.
Pokonywanie torów przeszkód z piłek, szarf itp.
Szyszki, żołędzie, kasztany, szarfy, piłki, sznurek.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz