Krąg tematyczny: Dbamy o zdrowie.
Temat
zajęć: Czystość na co dzień
Cele
ogólne:
- ćwiczenie
słuchu fonemowego - wyróżnianie samogłosek w wyrazach,
- utrwalanie
obrazu graficznego litery "e", "E" i identyfikowanie go z
głoską "e",
- pisanie
po śladzie małej i wielkiej litery "e", "E",
-
prezentacja literatury dziecięcej,
-
utrwalanie nawyków związanych z higienicznym trybem życia (mycie się, dbanie o
czystość
ubrania
itp.),
- ćwiczenia
w pokonywaniu przeszkód - zabawy ruchowe.
Cele
operacyjne - dziecko:
-
koncentruje uwagę na czytanym utworze,
- odgrywa
scenki dramowe "jak wygląda leń, a jak człowiek dbający o swój
wygląd",
- odkłada
zabawki na wyznaczone miejsce i dba o porządek w najbliższym otoczeniu,
- formuje z
plasteliny literę "e", "E", pisze po śladzie,
- dzieli
wyrazy na głoski (ser, lale, Ela, serce, mleko, lew),
- sprawnie
pokonuje tory przeszkód.
Dodatkowe
środki dydaktyczne: wiersz Doroty Gellner "Królowa bałaganiara",
plastelina, zabawki, kartki, kredki lub flamastry, krepa, papier kolorowy,
szyszki, żołędzie, kasztany, szarfy, piłki, sznurek.
Przebieg
zajęć.
Lp.
|
Zaplanowane zadania
|
Przebieg i realizacja zadań
|
Środki dydaktyczne
|
1.
|
"Jak wygląda nasza klasa?" - kształtowanie
odpowiedzialności za porządek w najbliższym otoczeniu.
|
Przed
wejściem dzieci do sali nauczyciel rozrzuca zabawki. Wszyscy są zdziwieni i
snują
przypuszczenia,
kto to mógł zrobić. Wspólne ustalanie:
- Czy
miło przebywać w takim bałaganie?
- Co możemy
zrobić, aby w sali zapanował porządek?
Wspólne sprzątanie i segregowanie zabawek.
|
Zabawki
|
2.
|
Prezentacja wiersza Doroty Gellner "Królowa
bałaganiara".
|
Nauczyciel czyta wiersz Doroty Gellner "Królowa
bałaganiara".
|
Wiersz Doroty Gellner "Królowa bałaganiara",
Zrzeszenie Księgarstwa, Warszawa 1987
|
3.
|
Wypowiedzi dzieci po wysłuchaniu wiersza.
|
Dzieci wypowiadają się na temat
postępowania i wyglądu Królowej bałaganiary, zastanawiają się dlaczego cień
nie chciał dłużej być jej cieniem.
|
|
4.
|
"Nasz wygląd świadczy o nas" - scenki dramowe.
|
Nauczyciel dzieli
dzieci na dwie grupy. jedna to "widzowie", druga -
"aktorzy". "Aktorzy" chodzą w różne strony, powoli
zmieniając swój wygląd na coraz bardziej niedbały (rozczochrane fryzury, porozpinane
guziki, w jednym kapciu, na bosaka, powyciągane koszulki, krzywo zapięte
guziki, zgarbione plecy itp.). Na hasło nauczyciela: Stop! -
"aktorzy" zatrzymują się w bezruchu. "Widzowie" oceniają
ich wygląd. Następnie "aktorzy" stopniowo zmieniają swoje
zachowanie i wygląd (układają fryzury, naśladują ruchy mycia twarzy, rąk,
zębów, poprawiają garderobę, prostują plecy, stawiają sprężyste kroki,
uśmiechają się itp.). Na hasło nauczyciela: Stop! - "aktorzy"
zatrzymują się, a "widzowie" oceniają ich wygląd.
"Widzowie" wraz z nauczycielem oceniają oklaskami zmianę wyglądu
kolegów. Zabawę można powtórzyć, zmieniając role.
|
|
5.
|
Prezentacja sposobu pisania litery "e",
"E”.
|
Nauczyciel
pisze litery "e", "E” na tablicy. Dzieci formują litery
"e", "E" z plasteliny, i naklejają na brystolu. Potem piszą
litery najpierw w powietrzu, następnie wykonują ćwiczenia w pisaniu po
śladzie.
|
Plastelina, karta pracy
|
6.
|
Ćwiczenie słuchu fonemowego
|
Ćwiczenie słuchu fonemowego - podział wyrazów na głoski,
wyróżnianie samogłosek – układanie kodu na tablicy.
|
Kartoniki: niebieskie i czerwone.
|
7.
|
Praca plastyczna.
|
Dzieci rysują i wyklejają Królową bałaganiarę (kredki, krepa, papier
kolorowy) – tak jak sobie ją wyobrażają, wraz z jej otoczeniem (zamek, cień,
ogród). Królowa może być bałaganiarą lub już po przemianie.
|
Kredki, krepa, papier kolorowy.
|
8.
|
Pokonywanie toru przeszkód – zabawy ruchowe.
|
Rzucanie
szyszkami lub kasztanami do celu (szarfy).
Liczenie,
ile było celnych rzutów; porównywanie, kto wrzucił najwięcej kasztanów.
Wchodzenie
do ślimaka ułożonego z kasztanów i wychodzenie z niego.
Przejście
po rozłożonym na dywanie cienkim sznurku.
Podskoki
- dotknięcie zwisającego na sznurku małego przedmiotu.
Pokonywanie
torów przeszkód z piłek, szarf itp.
|
Szyszki,
żołędzie, kasztany, szarfy, piłki, sznurek.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz