26.04.2014

Wiosna tuż, tuż

Krąg tematyczny: Przyroda budzi się ze snu.

Temat  zajęć: Wiosna tuż, tuż.


Cele ogólne:
  •    prezentacja utworów literatury dziecięcej związanych z tematem zajęć,
  •   doskonalenie słuchu fonematycznego,
  •   doskonalenie analizy i syntezy sylabowej wyrazów,
  •   kształtowanie umiejętności redagowania wypowiedzi na podany temat,
  •   opisywanie zmian zachodzących w przyrodzie - dostrzeganie i opisywanie zjawisk  atmosferycznych,
  •   rozwijanie wrażliwości muzycznej,
  •   ćwiczenie spostrzegawczości,
  •   doskonalenie umiejętności liczenia,
  •   wdrażanie zasad bezpiecznego zachowania się na wycieczce.

Cele operacyjne - dziecko:
  • słucha uważnie czytanego utworu,
  • potrafi odtworzyć odgłosy przyrody,
  • dokonuje analizy i syntezy sylabowej,
  • wypowiada się na podany temat,
  • dostrzega i opisuje zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną,
  • liczy i wykonuje proste operacje matematyczne w zakresie 10,
  • śpiewa wspólnie z dziećmi piosenki,
  • wie, jak zachować się na wycieczce.



Dodatkowe środki dydaktyczne: tekst Wandy Chotomskiej "Dziesięć bałwanków”, tekst M. Kownackiej „O wiosennej pogodzie”., kartki papieru, wycięte z gazet obrazki wiosenne (np. słońce, kwiaty, ptaki, zielone drzewa), klej, kredki.



Przebieg zajęć.


Lp.
Zaplanowane zadania
Przebieg i realizacja zadań
Środki dydaktyczne
1.
Wiosenny obrazek – praca plastyczna.
Każde dziecko wycina z kolorowych gazet wiosenne ilustracje i nakleja 10 obrazków na kartce papieru, tak, aby powstał wiosenny obrazek (można dokończyć kredkami).
Kolorowe gazety, kartki, kredki, klej.

2.
Przeliczanie obrazków, dodawanie i odejmowanie
Dzieci przeliczają obrazki: ile jest obrazków z zwierzątkami, ile jest obrazków z żółtymi kwiatkami, ile z czerwonymi, ile jest razem kwiatków, jeśli zasłonię wszystkie obrazki z kwiatkami, to ile obrazków zostanie. Dzieci liczą w parach: ile mamy razem obrazków ze zwierzątkami itd.
Wiosenny obrazek – praca wykonana na początku zajęć.
3.
Prezentacja utworu Wandy Chotomskiej "Dziesięć bałwanków".
Nauczyciel czyta wiersz Wandy Chotomskiej "Dziesięć bałwanków". Dzieci odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące losu bałwanków przedstawionych w wierszu.
Wanda Chotomska "Dziesięć bałwanków", Wydawnictwo "Wilga", Warszawa 2003
4.
Ćwiczenie spostrzegawczości. Doskonalenie umiejętności liczenia.
Opis ilustracji ukierunkowany pytaniami nauczyciela, np. Co się stało z bałwankami, gdy    przygrzało słońce?
. Wskazywanie poszczególnych bałwanków od 1 do 10. Obliczenie, z ilu kul składają się bał­wanki. Ile jest bałwanków z 2 kul? A ile bałwanków z 3 kul? Których jest więcej? Rozpoznanie tych, które rozpuściły się w słońcu. Przeliczenie guzików, które ma każdy bałwan. Ile guzików mają wszystkie razem?
Co znajduje się jeszcze na obrazku z bałwankiem? Co według ciebie mogłoby się jeszcze znaleźć na ilustracji?
Plansza „Bałwanki”
5.
Ć  Ćwiczenie słuchu fonematycznego.
Analiza i synteza sylabowa nazw obrazków.
Karty obrazkowe
6.
Ćwiczenia ortofoniczne.
Naśladowanie głosów wydawanych przez zwierzęta wg określonych przez nauczyciela rytmów: kle-kle, kum-kum, muu-muu, hau-hau. Dzieci najpierw ćwiczą pojedyncze głosy wg różnych rytmów, na koniec nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy – każda wg tego samego rytmu naśladuje głos innego zwierzęcia.
Karty obrazkowe
7.
Rozpoznajemy zwiastuny wiosny.
Nauczyciel czyta tekst M. Kownackiej „O wiosennej pogodzie”. Dzieci wypowiadają się na temat zwiastunów wiosny opisanych w tekście.
M. Kownacka „Razem ze słonkiem. Wiosna”, WSiP, Warszawa 1975.
8.
„Przyszła wiosna” – interpretacja ruchowa piosenki.
Dzieci śpiewają piosenkę ”Przyszła wiosna” w dowolny sposób interpretując ją ruchem: zabawa:”Instruktor tańca”.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz