Krąg tematyczny: Przyroda budzi się ze
snu.
Temat
zajęć: Wiosna tuż, tuż.
Cele
ogólne:
- prezentacja utworów literatury dziecięcej związanych z tematem zajęć,
- doskonalenie słuchu fonematycznego,
- doskonalenie analizy i syntezy sylabowej wyrazów,
- kształtowanie umiejętności redagowania wypowiedzi na podany temat,
- opisywanie zmian zachodzących w przyrodzie - dostrzeganie i opisywanie zjawisk atmosferycznych,
- rozwijanie wrażliwości muzycznej,
- ćwiczenie spostrzegawczości,
- doskonalenie umiejętności liczenia,
- wdrażanie zasad bezpiecznego zachowania się na wycieczce.
Cele
operacyjne - dziecko:
- słucha uważnie czytanego utworu,
- potrafi odtworzyć odgłosy przyrody,
- dokonuje analizy i syntezy sylabowej,
- wypowiada się na podany temat,
- dostrzega i opisuje zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną,
- liczy i wykonuje proste operacje matematyczne w zakresie 10,
- śpiewa wspólnie z dziećmi piosenki,
- wie, jak zachować się na wycieczce.
Dodatkowe
środki dydaktyczne: tekst Wandy Chotomskiej "Dziesięć bałwanków”, tekst M.
Kownackiej „O wiosennej pogodzie”., kartki papieru, wycięte z gazet obrazki
wiosenne (np. słońce, kwiaty, ptaki, zielone drzewa), klej, kredki.
Przebieg
zajęć.
|
Lp.
|
Zaplanowane zadania
|
Przebieg i realizacja zadań
|
Środki dydaktyczne
|
|
1.
|
Wiosenny obrazek – praca plastyczna.
|
Każde dziecko wycina z kolorowych gazet wiosenne
ilustracje i nakleja 10 obrazków na kartce papieru, tak, aby powstał wiosenny
obrazek (można dokończyć kredkami).
|
Kolorowe gazety, kartki, kredki, klej.
|
|
2.
|
Przeliczanie obrazków, dodawanie i odejmowanie
|
Dzieci przeliczają obrazki: ile jest obrazków z
zwierzątkami, ile jest obrazków z żółtymi kwiatkami, ile z czerwonymi, ile
jest razem kwiatków, jeśli zasłonię wszystkie obrazki z kwiatkami, to ile
obrazków zostanie. Dzieci liczą w parach: ile mamy razem obrazków ze
zwierzątkami itd.
|
Wiosenny obrazek – praca wykonana na początku zajęć.
|
|
3.
|
Prezentacja utworu Wandy Chotomskiej "Dziesięć
bałwanków".
|
Nauczyciel czyta wiersz Wandy Chotomskiej "Dziesięć
bałwanków". Dzieci odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące losu
bałwanków przedstawionych w wierszu.
|
Wanda Chotomska "Dziesięć bałwanków",
Wydawnictwo "Wilga", Warszawa 2003
|
|
4.
|
Ćwiczenie spostrzegawczości. Doskonalenie umiejętności
liczenia.
|
Opis ilustracji ukierunkowany pytaniami nauczyciela, np. Co się stało z
bałwankami, gdy przygrzało słońce?
. Wskazywanie
poszczególnych bałwanków od 1 do 10. Obliczenie, z ilu kul składają się bałwanki.
Ile jest bałwanków z 2 kul? A ile bałwanków z 3 kul? Których jest więcej?
Rozpoznanie tych, które rozpuściły się w słońcu. Przeliczenie guzików, które
ma każdy bałwan. Ile guzików mają wszystkie razem?
Co znajduje się jeszcze na
obrazku z bałwankiem? Co według ciebie mogłoby się jeszcze znaleźć na
ilustracji?
|
Plansza „Bałwanki”
|
|
5.
|
Ć Ćwiczenie słuchu fonematycznego.
|
Analiza i synteza sylabowa
nazw obrazków.
|
Karty obrazkowe
|
|
6.
|
Ćwiczenia ortofoniczne.
|
Naśladowanie głosów wydawanych przez zwierzęta wg
określonych przez nauczyciela rytmów: kle-kle, kum-kum, muu-muu, hau-hau.
Dzieci najpierw ćwiczą pojedyncze głosy wg różnych rytmów, na koniec
nauczyciel dzieli klasę na 3 grupy – każda wg tego samego rytmu naśladuje
głos innego zwierzęcia.
|
Karty obrazkowe
|
|
7.
|
Rozpoznajemy zwiastuny wiosny.
|
Nauczyciel czyta tekst M. Kownackiej „O wiosennej
pogodzie”. Dzieci wypowiadają się na temat zwiastunów wiosny opisanych w
tekście.
|
M. Kownacka „Razem ze słonkiem. Wiosna”, WSiP, Warszawa
1975.
|
|
8.
|
„Przyszła wiosna” – interpretacja ruchowa piosenki.
|
Dzieci śpiewają piosenkę ”Przyszła wiosna” w dowolny
sposób interpretując ją ruchem: zabawa:”Instruktor tańca”.
|
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz