21.11.2013

Czy wszystkie zwierzęta już śpią?

Krąg tematyczny: Zima tuż, tuż.

Temat  zajęć: Czy wszystkie zwierzęta już śpią?


Cele ogólne:
- wprowadzenie drukowanej litery "y",
- prezentacja pisanej litery "y",
- czytanie w zakresie poznanych liter,
- kształcenie słuchu fonemowego,
- określanie cech głoski "y",
- kształtowanie opiekuńczej postawy wobec zwierząt,
- poznawanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy,
- rozbudzanie wrażliwości muzycznej,
- ćwiczenie percepcji wzrokowej,
- kształcenie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- prezentacja literatury dziecięcej,
- estetyczne i precyzyjne wykonywanie prac plastycznych.

Cele operacyjne - dziecko:
- potrafi nazwać i zastosować wybrane formy opieki nad zwierzętami,
- prawidłowo artykułuje głoskę "y",
- rozpoznaje literę "y",
- rozwiązuje zagadki i rebusy,
- czyta ze zrozumieniem krótki tekst,
- wskazuje głoskę, która zmienia znaczenie słowa,
- wypowiada się na podany temat,
- estetycznie wykonuje prace plastyczne,
- wykonuje improwizacje ruchowe przy muzyce.

Dodatkowe środki dydaktyczne: wiersze Heleny Bechlerowej "Pokaż mi swój domek" i Doroty Gellner "Zima", CD "Już w szkole", lusterka, nożyczki, klej, wieko od pudełka tekturowego, książka i ćwiczenia "Już w szkole.


Przebieg zajęć.

Lp.
Zaplanowane zadania
Przebieg i realizacja zadań
Środki dydaktyczne
1.
"Co by było gdyby..." - zabawa dydaktyczna
Odpowiadanie na pytania nauczyciela, kontynuowanie zaczętego wątku:
- Co by było, gdyby bociany nie odleciały do ciepłych krajów?
- Co by było, gdyby zaspy sięgały do czubków drzew?
- Co by było, gdyby ludzie nie wymyślili karmników?

2.
   Aktywność łączona. Improwizacja słowno-ruchowa z podkładem muzycznym.

Nauczyciel rozpoczyna opowiadanie, w tle słychać muzykę. Dzieci słuchają i naśladują zacho­wanie zwierząt, starają się poruszać rytmicznie. Dwa ostatnie zdania nauczyciel mówi po wybrzmieniu ostatniego dźwięku utworu.
Opowiadanie:
Nastały zimne i deszczowe dni. Zwierzęta w lesie zaczęły szukać zimowego mieszkania. Każde z nich rozglądało się dookoła i szukało dla siebie przytulnego miejsca. Zza drzew przy­człapał niedźwiedź, kołysząc się na czterech łapach. Rozglądał się za jaskinią na zimowe mieszkanie. Uważnie badał każde miejsce, czy nie ma tam śladów człowieka. Zaraz za nim przyszedł żubr w poszukiwaniu czegoś dobrego do jedzenia. Znalazł paśnik i z radością zabrał się do żucia siana. Nagle na polanę wbiegła rodzinka dzików. Chrumkając, pochrząkując, za­częły ryć w ziemi w poszukiwaniu żołędzi i korzonków. Na polanie zapanowało wielkie poru­szenie. Najedzone i zadowolone zwierzęta ruszają każde w swoją stronę. Niedźwiedź zasypia w gawrze. Żubr wraca do swojego stada, a dziki wędrują dalej w poszukiwaniu żołędzi...
CD lub kaseta - 36
3.
Wprowadzenie drukowanej litery "y".
Zastępowanie obrazków słowami i czytanie tekstu.
Wprowadzenie litery "y".
Wyszukiwanie litery "y" w tekście.
Określanie miejsca litery w sylabach i wyrazach.
Obserwowanie narządów mowy w lusterku podczas prawidłowego wybrzmiewania głoski.
K. s. 68, lusterka
4.
Prezentacja wiersza Heleny Bechlerowej "Pokaż mi swój domek".
Nauczyciel czyta wiersz Heleny Bechlerowej "Pokaż mi swój domek".
Dzieci odpowiadają na pytania związane z treścią wiersza, identyfikują treść wiersza z obrazkami w książce.
Helena Bechlerowa, "Pokaż mi swój domek":"Lektury przedszkolaka", Agencja Wydawnicza "Liberaly", Kraków 1992,
K. s. 69.
5.
Makieta wiejskiego podwórka - zajęcie konstrukcyjne.
Wycinanie sylwet zwierząt.
Konstruowanie sylwet zwierząt z wyciętych elementów i przyklejanie ich na tekturowej podkładce lub wieku od pudełka.
Dzieci wg własnych pomysłów mogą wykonać płot, drzewa itd.
Ksero sylwet zwierząt, nożyczki, klej, wieko od tekturowego pudełka
6.
Ćwiczenie spostrzegaw-
czości
Ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej, identyfikowanie litery "y" w wyrazach i tekstach.

Karta pracy - tekst
7.
Ćwiczenia w przeliczaniu i dodawaniu w zakresie 5.
Dzieci wykonują zadanie w zeszycie ćwiczeń.
Ćw.cz.2, s. 51 z. 2.

8.
"Prawda czy fałsz" - zabawa utrwalająca wiadomości.
- Czy to prawda, że krowa mieszka w akwarium?
- Czy to prawda, że sowa mieszka w norce?
- Czy to prawda, że ryba mieszka w gniazdku?
- Czy to prawda, że pszczoła mieszka w ulu?

9.
Zabawa matematyczna: „Kto pierwszy?”
Nauczyciel dzieli dzieci na dwie grupy i w każdej grupie wyznacza dziecko, które będzie „pionkiem”. Dzieci w grupach na zmianę toczą kostkę, a ich „pionki” przesuwają się o właściwą liczbę pól.
Duża kostka do gry, plansza z papieru z 30 polami – do ułożenia na podłodze.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz