Krąg tematyczny: Zima tuż, tuż.
Temat
zajęć: Czy wszystkie zwierzęta już śpią?
Cele
ogólne:
- wprowadzenie drukowanej
litery "y",
- prezentacja pisanej litery
"y",
- czytanie w zakresie poznanych
liter,
- kształcenie słuchu
fonemowego,
- określanie cech głoski
"y",
- kształtowanie opiekuńczej
postawy wobec zwierząt,
- poznawanie sposobów
przygotowania się zwierząt do zimy,
- rozbudzanie wrażliwości
muzycznej,
- ćwiczenie percepcji
wzrokowej,
- kształcenie umiejętności
wypowiadania się na określony temat,
- prezentacja literatury
dziecięcej,
- estetyczne i precyzyjne
wykonywanie prac plastycznych.
Cele
operacyjne - dziecko:
- potrafi nazwać i zastosować
wybrane formy opieki nad zwierzętami,
- prawidłowo artykułuje głoskę
"y",
- rozpoznaje literę
"y",
- rozwiązuje zagadki i rebusy,
- czyta ze zrozumieniem krótki
tekst,
- wskazuje głoskę, która
zmienia znaczenie słowa,
- wypowiada się na podany
temat,
- estetycznie wykonuje prace
plastyczne,
- wykonuje improwizacje ruchowe
przy muzyce.
Dodatkowe
środki dydaktyczne: wiersze Heleny Bechlerowej "Pokaż mi swój domek"
i Doroty Gellner "Zima", CD "Już w szkole", lusterka,
nożyczki, klej, wieko od pudełka tekturowego, książka i ćwiczenia "Już w
szkole.
Przebieg
zajęć.
Lp.
|
Zaplanowane zadania
|
Przebieg i realizacja zadań
|
Środki dydaktyczne
|
1.
|
"Co by było gdyby..." - zabawa dydaktyczna
|
Odpowiadanie
na pytania nauczyciela, kontynuowanie zaczętego wątku:
- Co by
było, gdyby bociany nie odleciały do ciepłych krajów?
- Co by było, gdyby zaspy
sięgały do czubków drzew?
- Co by było, gdyby ludzie
nie wymyślili karmników?
|
|
2.
|
Aktywność łączona. Improwizacja
słowno-ruchowa z podkładem muzycznym.
|
Nauczyciel
rozpoczyna opowiadanie, w tle słychać muzykę. Dzieci słuchają i naśladują
zachowanie zwierząt, starają się poruszać rytmicznie. Dwa ostatnie zdania
nauczyciel mówi po wybrzmieniu ostatniego dźwięku utworu.
Opowiadanie:
Nastały
zimne i deszczowe dni. Zwierzęta w lesie zaczęły szukać zimowego
mieszkania. Każde z nich rozglądało się dookoła i szukało dla siebie
przytulnego miejsca. Zza drzew przyczłapał niedźwiedź, kołysząc się na
czterech łapach. Rozglądał się za jaskinią na zimowe mieszkanie.
Uważnie badał każde miejsce, czy nie ma tam śladów człowieka. Zaraz za
nim przyszedł żubr w poszukiwaniu czegoś dobrego do jedzenia.
Znalazł paśnik i z radością zabrał się do żucia siana. Nagle na polanę
wbiegła rodzinka dzików. Chrumkając, pochrząkując, zaczęły ryć w ziemi
w poszukiwaniu żołędzi i korzonków. Na polanie zapanowało wielkie poruszenie.
Najedzone i zadowolone zwierzęta ruszają każde w swoją stronę.
Niedźwiedź zasypia w gawrze. Żubr wraca do swojego stada, a dziki
wędrują dalej w poszukiwaniu żołędzi...
|
CD lub kaseta - 36
|
3.
|
Wprowadzenie drukowanej litery "y".
|
Zastępowanie
obrazków słowami i czytanie tekstu.
Wprowadzenie litery
"y".
Wyszukiwanie litery
"y" w tekście.
Określanie miejsca litery w
sylabach i wyrazach.
Obserwowanie narządów mowy w
lusterku podczas prawidłowego wybrzmiewania głoski.
|
K. s. 68,
lusterka
|
4.
|
Prezentacja wiersza Heleny Bechlerowej "Pokaż mi swój
domek".
|
Nauczyciel czyta wiersz Heleny Bechlerowej "Pokaż mi
swój domek".
Dzieci odpowiadają na pytania związane z treścią wiersza,
identyfikują treść wiersza z obrazkami w książce.
|
Helena Bechlerowa, "Pokaż mi swój
domek":"Lektury przedszkolaka", Agencja Wydawnicza
"Liberaly", Kraków 1992,
K. s. 69.
|
5.
|
Makieta wiejskiego podwórka - zajęcie konstrukcyjne.
|
Wycinanie sylwet zwierząt.
Konstruowanie sylwet zwierząt
z wyciętych elementów i przyklejanie ich na tekturowej podkładce lub wieku od
pudełka.
Dzieci wg własnych pomysłów mogą wykonać płot, drzewa itd.
|
Ksero sylwet zwierząt, nożyczki, klej, wieko od
tekturowego pudełka
|
6.
|
Ćwiczenie spostrzegaw-
czości
|
Ćwiczenie
spostrzegawczości wzrokowej, identyfikowanie litery "y" w wyrazach
i tekstach.
|
Karta pracy - tekst
|
7.
|
Ćwiczenia w przeliczaniu i dodawaniu w zakresie 5.
|
Dzieci wykonują zadanie w zeszycie ćwiczeń.
|
Ćw.cz.2, s. 51 z. 2.
|
8.
|
"Prawda czy fałsz" - zabawa utrwalająca
wiadomości.
|
- Czy to prawda, że krowa
mieszka w akwarium?
- Czy to prawda, że sowa
mieszka w norce?
- Czy to prawda, że ryba mieszka
w gniazdku?
- Czy to
prawda, że pszczoła mieszka w ulu?
|
|
9.
|
Zabawa matematyczna: „Kto pierwszy?”
|
Nauczyciel dzieli dzieci na dwie
grupy i w każdej grupie wyznacza dziecko, które będzie „pionkiem”. Dzieci w
grupach na zmianę toczą kostkę, a ich „pionki” przesuwają się o właściwą
liczbę pól.
|
Duża kostka do gry, plansza z papieru z 30 polami – do ułożenia
na podłodze.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz