Krąg tematyczny: Chcę poznawać świat.
Temat zajęć: Mamy prawo do
szacunku
Cele
ogólne:
- uczenie tolerancji,
akceptowanie ludzi takimi, jacy są,
- budowanie pozytywnego obrazu
własnej osoby,
- prezentacja utworów
literatury dziecięcej związanych z tematem zajęć,
- kształcenie umiejętności
pracy w grupie,
- ćwiczenia artykulacyjne -
naśladowanie głosów zwierząt domowych,
- integrowanie grupy podczas
zabaw przy muzyce,
- doskonalenie umiejętności
czytania w zakresie poznanych liter,
- doskonalenie umiejętności
liczenia,
- przygotowanie do
rozwiązywania prostych zadań tekstowych z wykorzystaniem liczmanów i
symboli.
Cele
operacyjne - dziecko:
- potrafi wypowiedzieć się na
temat różnic między ludźmi,
- wykazuje się tolerancją w
kontaktach z rówieśnikami,
- dostrzega swoje mocne strony
oraz mocne strony innych osób,
- współpracuje z innymi w
zespole zadaniowym,
- naśladuje dźwięki z otoczenia
(głosy zwierząt domowych),
- aktywnie uczestniczy w
zabawach integracyjnych przy muzyce,
- czyta krótkie teksty w
zakresie poznanych liter,
- próbuje rozwiązywać proste
zadania tekstowe, ustala wynik dodawania,
- estetycznie wykonuje prace
plastyczne.
Dodatkowe środki dydaktyczne: słuchowisko na płycie CD -
baśń Hansa Christiana Andersena "Brzydkie kaczątko", pluszowe
serduszko, fotografie ludzi różnych ras podczas ich codziennych zajęć, CD
"Już w szkole" (semestr I), patyczki, kartoniki z liczbami, niebieski
arkusz brystolu, szablony przedstawiające łabędzie, kredki, klej.
Przebieg
zajęć.
Lp.
|
Zaplanowane zadania
|
Przebieg i realizacja zadań
|
Środki dydaktyczne
|
1.
|
Rozmowa o uczuciach – „Byłem ostatnio smutny, bo...”
|
Dzieci kończą rozpoczęte przez nauczyciela zdanie.
Dziecko, które w danej chwili ma głos, trzyma w rękach pluszowe serduszko,
które później przekazuje następnemu dziecku. Dzieci, które nie chcą się
wypowiadać się przy całej klasie, mogą milczeć lub podejść do nauczyciela
później i dokończyć zdanie.
|
Pluszowe serduszko.
|
2.
|
Zabawa integracyjna przy muzyce.
|
Dzieci
maszerują w rytm muzyki. Po chwili nauczyciel wyłącza muzykę i podaje hasło,
np. Witamy się z kolegą kolanami, łokciami, plecami itd.
(Dzieci dotykają się wskazanymi częściami ciała).
.
Nauczyciel włącza muzykę i dzieci maszerują dalej. Zadaniem dzieci jest
przywitanie się z jak największą liczbą rówieśników. Należy zwrócić uwagę,
aby dzieci witały się ze wszystkimi, nikogo nie pomijały.
|
CD (semestr I) - 32, 33
|
3.
|
Słuchowisko - baśń Hansa Christiana Andersena
"Brzydkie kaczątko"
|
Dzieci słuchają słuchowiska na płycie CD - baśń Hansa
Christiana Andersena "Brzydkie kaczątko".
|
Słuchowisko na płycie CD - baśń Hansa Christiana Andersena
"Brzydkie kaczątko".
|
4.
|
Omówienie treści baśni.
|
Omówienie treści baśni: ocena
postępowania bohaterów; interpretacja sformułowania "Nikogo nie wolno
odrzucać".
|
|
5.
|
Zabawa ruchowa przy muzyce.
|
Przy
muzyce - naśladowanie chodu i głosów zwierząt występujących w baśni, po
wyłączeniu muzyki - bezruch i cisza; zabawę można powtórzyć kilka razy.
|
CD (semestr I) - 11, 39
|
6.
|
Prezentacja fotografii ludzi należących do różnych ras
|
Rozmowa na temat życia ludzi na różnych
kontynentach (wspólnych cech, zainteresowań, zajęć, sposobu życia).
Formułowanie
wniosków, zwrócenie uwagi na równość ludzi niezależnie od koloru skóry,
wykonywanego zawodu, typu urody itp.
|
fotografie ludzi różnych ras
|
7.
|
Ćwiczenie przygotowujące do rozwiązywania zadań
tekstowych.
|
Nauczyciel
opowiada historyjkę np. o pływających łabędziach, a dzieci ilustrują ją
patyczkami: Po stawie płynęły 4 łabędzie (dzieci kładą tyle samo patyczków, a
pod spodem kartonik z odpowiednią liczbą). Po chwili dopłynęło jeszcze 5
łabędzi (dzieci dokładają patyczki i kartonik z liczbą). Ile razem łabędzi
pływa teraz po stawie? Dzieci liczą i pokazują kartoniki z odpowiednią
liczbą.
Drugie
zadanie: Ułóżcie przed sobą 6 patyczków. Dołóżcie jeszcze 2 patyczki. Ile
patyczków leży przed każdym z was? Pokażcie kartoniki z właściwą liczbą.
|
Patyczki, kartoniki z liczbami.
|
8.
|
Zadania z treścią i próby rozwiązywania.
|
Słuchanie
treści zadań tekstowych i próby rozwiązywania - rozwiązywanie zadania na
tablicy, sporządzanie rysunku do zadania, próba zapisu matematycznego.
Ćwiczenia w odczytywaniu zapisu
matematycznego i formułowaniu odpowiedzi.
|
Ćw. s. 49 z. 21
|
9.
|
"Jestem dobra/dobry w..." - zabawa
integracyjno-terapeutyczna.
|
Dzieci
siadają w kręgu. Nauczyciel rozpoczyna zabawę słowami: Jestem dobra/dobry
w... lub Umiem... lub Mam ładne... itp. Jednocześnie podaje
dziecku siedzącemu najbliżej pluszowe serduszko. Dziecko powtarza początek
zdania i samodzielnie je kończy, potem podaje serduszko dalej. Zabawa kończy
się, gdy piłka wróci do nauczyciela.
|
Pluszowe serduszko
|
10.
|
Praca plastyczno – techniczna: „Łabędzie na stawie”
|
Praca plastyczno – techniczna w grupie. Dzieci otrzymują
wycięty z dużego, niebieskiego arkusza brystolu staw oraz szablony
przedstawiające łabędzie, rysują kontury łabędzi na białym brystolu,
wycinają je, dorysowują niezbędne
elementy przy pomocy kredek i naklejają na staw zaginając dolną cześć – tak
aby stały. W podobny sposób dzieci wykonują roślinność i drzewa otaczające
staw.
|
Niebieski arkusz brystolu, szablony przedstawiające
łabędzie, kredki, klej.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz