5.06.2013

Mamy prawo do szacunku

Krąg tematyczny: Chcę poznawać świat.

Temat  zajęć: Mamy prawo do szacunku


Cele ogólne:
- uczenie tolerancji, akceptowanie ludzi takimi, jacy są,
- budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby,
- prezentacja utworów literatury dziecięcej związanych z tematem zajęć,
- kształcenie umiejętności pracy w grupie,
- ćwiczenia artykulacyjne - naśladowanie głosów zwierząt domowych,
- integrowanie grupy podczas zabaw przy muzyce,
- doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter,
- doskonalenie umiejętności liczenia,
- przygotowanie do rozwiązywania prostych zadań tekstowych z wykorzystaniem liczmanów i 
  symboli.

Cele operacyjne - dziecko:
- potrafi wypowiedzieć się na temat różnic między ludźmi,
- wykazuje się tolerancją w kontaktach z rówieśnikami,
- dostrzega swoje mocne strony oraz mocne strony innych osób,
- współpracuje z innymi w zespole zadaniowym,
- naśladuje dźwięki z otoczenia (głosy zwierząt domowych),
- aktywnie uczestniczy w zabawach integracyjnych przy muzyce,
- czyta krótkie teksty w zakresie poznanych liter,
- próbuje rozwiązywać proste zadania tekstowe, ustala wynik dodawania,
- estetycznie wykonuje prace plastyczne.

Dodatkowe środki dydaktyczne: słuchowisko na płycie CD - baśń Hansa Christiana Andersena "Brzydkie kaczątko", pluszowe serduszko, fotografie ludzi różnych ras pod­czas ich codziennych zajęć, CD "Już w szkole" (semestr I), patyczki, kartoniki z liczbami, niebieski arkusz brystolu, szablony przedstawiające łabędzie, kredki, klej.

Przebieg zajęć.

Lp.
Zaplanowane zadania
Przebieg i realizacja zadań
Środki dydaktyczne
1.
Rozmowa o uczuciach – „Byłem ostatnio smutny, bo...”
Dzieci kończą rozpoczęte przez nauczyciela zdanie. Dziecko, które w danej chwili ma głos, trzyma w rękach pluszowe serduszko, które później przekazuje następnemu dziecku. Dzieci, które nie chcą się wypowiadać się przy całej klasie, mogą milczeć lub podejść do nauczyciela później i dokończyć zdanie.
Pluszowe serduszko.

2.
Zabawa integracyjna przy muzyce.
Dzieci maszerują w rytm muzyki. Po chwili nauczyciel wyłącza muzykę i podaje hasło, np. Witamy się z kolegą kolanami, łokciami, plecami itd. (Dzieci dotykają się wskazanymi czę­ściami ciała).
. Nauczyciel włącza muzykę i dzieci maszerują dalej. Zadaniem dzieci jest przywitanie się z jak największą liczbą rówieśników. Należy zwrócić uwagę, aby dzieci witały się ze wszyst­kimi, nikogo nie pomijały.
CD (semestr I) - 32, 33
3.
Słuchowisko - baśń Hansa Christiana Andersena "Brzydkie kaczątko"
Dzieci słuchają słuchowiska na płycie CD - baśń Hansa Christiana Andersena "Brzydkie kaczątko".
Słuchowisko na płycie CD - baśń Hansa Christiana Andersena "Brzydkie kaczątko".
4.
Omówienie treści baśni.
Omówienie treści baśni: ocena postępowania bohaterów; interpretacja sformułowania "Nikogo nie wolno odrzucać".

5.
Zabawa ruchowa przy muzyce.
Przy muzyce - naśladowanie chodu i głosów zwierząt występujących w baśni, po wyłączeniu muzyki - bezruch i cisza; zabawę można powtórzyć kilka razy.
CD (semestr I) - 11, 39
6.
Prezentacja fotografii ludzi należących do różnych ras
Rozmowa na temat życia ludzi na różnych kontynentach (wspólnych cech, zainteresowań, zajęć, sposobu życia).
Formułowanie wniosków, zwrócenie uwagi na równość ludzi niezależnie od koloru skóry, wykonywanego zawodu, typu urody itp.
fotografie ludzi różnych ras
7.
Ćwiczenie przygotowujące do rozwiązywania zadań tekstowych.
Nauczyciel opowiada historyjkę np. o pływających łabędziach, a dzieci ilustrują ją patyczkami: Po stawie płynęły 4 łabędzie (dzieci kładą tyle samo patyczków, a pod spodem kartonik z odpowiednią liczbą). Po chwili dopłynęło jeszcze 5 łabędzi (dzieci dokładają patyczki i kartonik z liczbą). Ile razem łabędzi pływa teraz po stawie? Dzieci liczą i pokazują kartoniki z odpowiednią liczbą.
Drugie zadanie: Ułóżcie przed sobą 6 patyczków. Dołóżcie jeszcze 2 patyczki. Ile patyczków leży przed każdym z was? Pokażcie kartoniki z właściwą liczbą.
Patyczki, kartoniki z liczbami.
8.
Zadania z treścią i próby rozwiązywania.
Słuchanie treści zadań tekstowych i próby rozwiązywania - rozwiązywanie zadania na tablicy, sporządzanie rysunku do zadania, próba zapisu matematycznego.
 Ćwiczenia w odczytywaniu zapisu matematycznego i formułowaniu odpowiedzi.
Ćw. s. 49 z. 21

9.
"Jestem dobra/dobry w..." - zabawa integracyjno-terapeutyczna.
Dzieci siadają w kręgu. Nauczyciel rozpoczyna zabawę słowami: Jestem dobra/dobry w... lub Umiem... lub Mam ładne... itp. Jednocześnie podaje dziecku siedzącemu najbliżej pluszowe serduszko. Dziecko powtarza początek zdania i samodzielnie je kończy, potem podaje serduszko dalej. Zabawa kończy się, gdy piłka wróci do nauczyciela.
Pluszowe serduszko
10.
Praca plastyczno – techniczna: „Łabędzie na stawie”
Praca plastyczno – techniczna w grupie. Dzieci otrzymują wycięty z dużego, niebieskiego arkusza brystolu staw oraz szablony przedstawiające łabędzie, rysują kontury łabędzi na białym brystolu, wycinają  je, dorysowują niezbędne elementy przy pomocy kredek i naklejają na staw zaginając dolną cześć – tak aby stały. W podobny sposób dzieci wykonują roślinność i drzewa otaczające staw.
Niebieski arkusz brystolu, szablony przedstawiające łabędzie, kredki, klej.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz