17.03.2015

Usprawnianie koncentracji uwagi


Terapia pedagogiczna 

Temat: Usprawnianie koncentracji uwagi.

 Zajęcia dla dzieci klas "0" - I

Cele ogólne: ćwiczenia w celu doskonalenia koncentracji uwagi.

Cele szczegółowe:
- usprawnianie koncentracji uwagi.

Metody:
- wykorzystanie zabawy w terapii
- techniki wykorzystujące zabawę i wyobraźnię
- techniki zabawy grupowej
- zabawy wzmagające uwagę i koncentrację
Przebieg zajęć
1.      „Ruchy w wyobraźni"
Dzieci siadają na dywanie. Zadaniem dzieci jest pomyśleć, że wykonują jakiś ruch wg polecenia nauczyciela, ale go nie wykonują. Jeśli dzieci na początku mają problem z wyobrażeniem sobie ruchów, można najpierw ten ruch wykonać (jeśli jest o możliwe), a potem ten sam ruch sobie wyobrazić. Propozycje poleceń:.
- podnieś prawa rękę w górę,
- pokiwaj głową „na tak” lub „na nie”,
- dotknij kolanem ucha,
- dotknij podbródkiem brzucha
- stań na głowie,
- stań na kolanie i łokciu itp.
2.      Zabawa z użyciem chusty animacyjnej.
- podrzucanie pluszaka na chuście,
- balansowanie chustą tak, aby piłka wpadła do otworu na środku,
- zabawa „Grzybek”
3.      Zabawa „Łańcuch” . Nauczyciel zaczyna zdanie: Jadę na wakacje i zabieram kapelusz. Następne dziecko powtarza to samo zdanie i dodaje następny wyraz i tak dalej, aż wszystkie dzieci powtórzą wszystkie wyrazy i ostatnie doda swój.
4.      Nauczyciel czyta nazwy owoców i warzyw. Zadanie m dzieci jest klasnąć, gdy usłyszą nazwę owocu  lub warzywa, które jest czerwone, zielone, żółte itp.
5.      "Taniec na stojąco". Dzieci stoją bez ruchu. Nauczyciel włącza rytmiczną muzykę, a potem stopniowo zaczyna poruszać poszczególnymi częściami ciała (głową, oczyma, palcami, ustami, kciukiem, lewą ręką, nogą itp.). Wszystkie ruchy muszą być wykonywane w dalszym ciągu, nawet wtedy, gdy dołączą do nich nowe. Po pewnym czasie na komendę „Stop” dzieci stają w pozie - bez ruchu.
6.      Przeliczanie w języku polskim i angielskim od 10 do 1.
7.      Zabawa „Kto jest za zasłoną?” Dzieci podzielone na dwie grupy siadają na dywanie po obu stronach zasłony. Nauczyciel wyznacza po jednej osobie z każdej grupy – dzieci te siadają blisko zasłony (naprzeciwko siebie), ale się nie widzą. Nauczyciel opuszcza zasłonę, a zadaniem tej dwójki dzieci jest powiedzieć imię drugiej osoby. Punkt dla drużyny zdobywa to dziecko, które pierwsze powie imię drugiego dziecka.
8.      Praca plastyczna. Każde dziecko otrzymuje w kopercie tak samo pocięty na 10 elementów taki sam obrazek. Zadaniem dzieci jest jak najszybciej ułożyć puzzle i nakleić je na kartkę.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz