Terapia pedagogiczna
Temat: Usprawnianie koncentracji uwagi.
Zajęcia dla dzieci klas "0" - I
Cele
ogólne: ćwiczenia w celu doskonalenia
koncentracji uwagi.
Cele
szczegółowe:
- usprawnianie
koncentracji uwagi.
Metody:
- wykorzystanie zabawy w terapii
- techniki wykorzystujące zabawę i wyobraźnię
- techniki zabawy grupowej
- zabawy wzmagające uwagę i koncentrację
Przebieg zajęć
1. „Ruchy w wyobraźni"
Dzieci siadają na dywanie. Zadaniem dzieci jest pomyśleć, że wykonują jakiś ruch wg polecenia nauczyciela, ale go nie wykonują. Jeśli dzieci na początku mają problem z wyobrażeniem sobie ruchów, można najpierw ten ruch wykonać (jeśli jest o możliwe), a potem ten sam ruch sobie wyobrazić. Propozycje poleceń:.
- podnieś prawa rękę w górę,
Dzieci siadają na dywanie. Zadaniem dzieci jest pomyśleć, że wykonują jakiś ruch wg polecenia nauczyciela, ale go nie wykonują. Jeśli dzieci na początku mają problem z wyobrażeniem sobie ruchów, można najpierw ten ruch wykonać (jeśli jest o możliwe), a potem ten sam ruch sobie wyobrazić. Propozycje poleceń:.
- podnieś prawa rękę w górę,
- pokiwaj głową „na tak” lub „na nie”,
- dotknij kolanem ucha,
- dotknij podbródkiem brzucha
- stań na głowie,
- stań na kolanie i łokciu itp.
- dotknij podbródkiem brzucha
- stań na głowie,
- stań na kolanie i łokciu itp.
2. Zabawa z użyciem chusty
animacyjnej.
- podrzucanie pluszaka na chuście,
- balansowanie chustą tak, aby piłka wpadła do otworu na środku,
- zabawa „Grzybek”
3. Zabawa
„Łańcuch” . Nauczyciel zaczyna zdanie: Jadę na wakacje i zabieram kapelusz.
Następne dziecko powtarza to samo zdanie i dodaje następny wyraz i tak dalej,
aż wszystkie dzieci powtórzą wszystkie wyrazy i ostatnie doda swój.
4. Nauczyciel
czyta nazwy owoców i warzyw. Zadanie m dzieci jest klasnąć, gdy usłyszą nazwę
owocu lub warzywa, które jest czerwone,
zielone, żółte itp.
5. "Taniec na stojąco".
Dzieci stoją bez ruchu. Nauczyciel włącza rytmiczną muzykę, a potem stopniowo
zaczyna poruszać poszczególnymi częściami ciała (głową, oczyma, palcami,
ustami, kciukiem, lewą ręką, nogą itp.). Wszystkie ruchy muszą być wykonywane w
dalszym ciągu, nawet wtedy, gdy dołączą do nich nowe. Po pewnym czasie na
komendę „Stop” dzieci stają w pozie - bez ruchu.
6. Przeliczanie w języku polskim
i angielskim od 10 do 1.
7. Zabawa „Kto jest za zasłoną?”
Dzieci podzielone na dwie grupy siadają na dywanie po obu stronach zasłony.
Nauczyciel wyznacza po jednej osobie z każdej grupy – dzieci te siadają blisko
zasłony (naprzeciwko siebie), ale się nie widzą. Nauczyciel opuszcza zasłonę, a
zadaniem tej dwójki dzieci jest powiedzieć imię drugiej osoby. Punkt dla
drużyny zdobywa to dziecko, które pierwsze powie imię drugiego dziecka.
8. Praca plastyczna. Każde
dziecko otrzymuje w kopercie tak samo pocięty na 10 elementów taki sam obrazek.
Zadaniem dzieci jest jak najszybciej ułożyć puzzle i nakleić je na kartkę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz