14.01.2015

Skrzydlaci przyjaciele

Krąg tematyczny: Zimno, coraz zimniej.

Temat  zajęć: Skrzydlaci przyjaciele.




Cele ogólne:
- poznawanie świata przyrody - ptaki przylatujące, odlatujące na zimę i pozostające w kraju,
- uwrażliwianie na potrzeby zwierząt w czasie zimy,
- doskonalenie umiejętności przeliczania, dodawania i odejmowania za pomocą liczmanów,
- redagowanie ustnych wypowiedzi na podany temat,
- kształcenie umiejętności odgrywania ról,
- estetyczne wykonywanie prac plastycznych,
- kształcenie umiejętności klasyfikowania,
- zabawy integracyjne - tworzenie miłej atmosfery,
- prezentacja literatury dla dzieci związanej z tematem,
- kształtowanie postaw koleżeństwa i życzliwości.

Cele operacyjne - dziecko:
- wypowiada się na określony temat,
- rozróżnia ptaki przylatujące na zimę, pozostające w kraju i odlatujące,
- rozumie konieczność dokarmiania ptaków,
- uczestniczy w inscenizacjach,
- określa, o ile jest więcej przedmiotów w wyniku czynności dokładania,
- określa, o ile jest mniej przedmiotów w wyniku czynności zabierania,
- klasyfikuje przedmioty według określonego kryterium,
- estetycznie wykonuje prace plastyczne,
- aktywnie uczestniczy w zabawach.

Dodatkowe środki dydaktyczne: opowiadanie Lucyny Krzemienieckiej ,,O gościach, co na ucztę nie przyszli"; dla dzieci, które będą odgrywały w inscenizacji role ptaków - szarfy, opaski z dziob­kami na głowy; dla dziecka odgrywającego rolę Hałabały - czapka krasnala, a dla dziecka grają­cego Jesień - opaska na głowę przyozdobiona jesiennymi liśćmi, ilustracje lub zdjęcia przedsta­wiające ptaki występujące w opowiadaniu; książka „Ptaki w parku i w ogrodzie”, klej, nożyczki, plastikowe pojemniki np. po jogurcie, żołędzie, CD lub kaseta "Już w szkole", CD „Ptaki polskie”, ćwiczenia "Już w szkole".

Przebieg zajęć.

Lp.
Zaplanowane zadania
Przebieg i realizacja zadań
Środki dydaktyczne
1.
Ćwiczenia oddechowe.
Ćwiczenia oddechowe przy otwartym oknie z wykorzystaniem papierowych pałeczek.
Pałeczki wykonane z papieru.
2.
"Ptaki w gnieździe" zabawa integracyjna.
Nauczyciel rozkłada szarfy na podłodze. Dzieci wcielają się w rolę wybranych przez siebie pta­ków i wchodzą do gniazd. Na hasło nauczyciela: Ptaki fruwają - dzieci swobodnie biegają po sali, w tym czasie nauczyciel zabiera jedną szarfę i wypowiada kolejne hasło: Ptaki do gniazd. Dzieci biegną do wybranego gniazda. W jednym gnieździe może znajdować się tylko dwoje dzieci. Dzieci, dla których zabraknie gniazda, czekają na kolejne hasło: Ptaki fruwają. Zabawę można powtórzyć.
szarfy
3.
Prezentacja wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej "Ptaki w deszczu".
Nauczyciel czyta wiersz Małgorzaty Strzałkowskiej "Ptaki w deszczu".
Omówienie ilustracji przedstawiających ptaki, udzielanie odpowiedzi na pytania nauczyciela dot. wiersza.


4.
Poszerzanie wiedzy o ptakach.
Nauczyciel przekazuje podstawowe informacje o ptakach i ich wędrówkach. Dzieci uczą się rozpoznawać ptaki, które można zobaczyć w Polsce.
Książka „Ptaki w parku i w ogrodzie”, CD – „Ptaki polskie”
5.
"Lot" - zabawa ruchowa.
Dzieci naśladują lot wybranych ptaków, poruszając się w rytm muzyki. Gdy muzyka milknie, dzieci stają nieruchomo. Zabawę kilkakrotnie powtarzamy.
CD - 14, 34, 59 lub inne nagranie.
6.
Prezentacja opowiadania Lucyny Krzemienieckiej :
,,O gościach, co na ucztę nie przyszli".
Nauczyciel czyta opowiadanie.
   Rozmowa na temat przygód bohatera opowiadania.
   Przykładowe pytania:
- Kogo krasnal Hałabała zaprosił na ucztę?
- Jaki był krasnal? (gościnny, uczynny itp.)
- Dlaczego goście nie przyszli na ucztę?
Lucyna Krzemieniecka "Z przygód krasnala Hałabały", Nasza Księgarnia,
Warszawa 1973

7.
„Goście Hałabały” – inscenizacja.
Inscenizowanie dialogów Hałabały z ptakami i Jesienią. Dzieci otrzymują rekwizyty i sponta­nicznie inscenizują usłyszaną historię.

szarfy, opaski z dziob­kami na głowy; dla dziecka odgrywającego rolę Hałabały - czapka krasnala, a dla dziecka grają­cego Jesień - opaska na głowę przyozdobiona jesiennymi liśćmi,
8.
Zabawa dźwiękonaśladowcza
  Naśladowanie charakterystycznych głosów ptaków. Nauczyciel prezentuje dzieciom głosy ptaków nagrane na CD. Dzieci odgadują, czyje to głosy. Następnie próbują naśladować usłyszane głosy ptaków.

CD – „Ptaki polskie”
9.
.    Klasyfikacja ptaków.

Podział na grupy według kryteriów: ptaki dzikie i hodowlane, ptaki odlatujące do ciepłych krajów i pozostające na zimę w kraju.

karty do układania kolekcji (ptaki)
10.
Zabawa dydaktyczna – krasnal uczy liczyć.
Nauczyciel zakłada na głowę czapkę krasnala i wysypuje z woreczka żołędzie. Wykorzystując wierszyk:
 Na ciężkie, zimowe czasy
mam tu żołędzi zapasy.
Wołam teraz Jacka, Zosię,
każdemu rozdam po osiem.
nauczyciel rozdaje każdemu dziecku do pojemników po jogurcie określoną liczbę żołędzi. Następnie dokłada lub zabiera część żołędzi. Dzieci opowiadają, co zrobił krasnal, ile żołędzi zabrał lub dodał i po ile mają obecnie w pojemnikach.
Woreczek z żołędziami, pojemniki po jogurcie, czapka krasnala.
11.
Ćwiczenia w różnicowaniu.
Wnikliwa obserwacja (zauważanie istotnych cech i szczegółów pozornie niedostrzegalnych).
           


Ćw. s. 16 z. 1.
12.
Praca plastyczna.
Dzieci wykonują w dwóch grupach na dużym arkuszu papieru drzewo z poskręcanych kawałków brązowej krepy. Następnie wykonują ptaki z Wycinanki i przyklejają na gałęziach drzewa z krepy.
Arkusze papieru, brązowa krepa, klej, W. - karta "Zimujące ptaki”.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz