Krąg tematyczny: Zimno, coraz zimniej.
Temat
zajęć: Skrzydlaci przyjaciele.
Cele
ogólne:
- poznawanie świata przyrody -
ptaki przylatujące, odlatujące na zimę i pozostające w kraju,
- uwrażliwianie na potrzeby
zwierząt w czasie zimy,
- doskonalenie umiejętności
przeliczania, dodawania i odejmowania za pomocą liczmanów,
- redagowanie ustnych
wypowiedzi na podany temat,
- kształcenie umiejętności
odgrywania ról,
- estetyczne wykonywanie prac
plastycznych,
- kształcenie umiejętności
klasyfikowania,
- zabawy integracyjne -
tworzenie miłej atmosfery,
- prezentacja literatury dla
dzieci związanej z tematem,
- kształtowanie postaw
koleżeństwa i życzliwości.
Cele operacyjne
- dziecko:
- wypowiada się na określony
temat,
-
rozróżnia ptaki przylatujące na zimę, pozostające w kraju i odlatujące,
-
rozumie konieczność dokarmiania ptaków,
- uczestniczy w inscenizacjach,
- określa, o ile jest więcej
przedmiotów w wyniku czynności dokładania,
- określa, o ile jest mniej
przedmiotów w wyniku czynności zabierania,
- klasyfikuje przedmioty według
określonego kryterium,
- estetycznie wykonuje prace
plastyczne,
- aktywnie uczestniczy w
zabawach.
Dodatkowe
środki dydaktyczne: opowiadanie Lucyny Krzemienieckiej ,,O gościach, co na
ucztę nie przyszli"; dla dzieci, które będą odgrywały w inscenizacji role
ptaków - szarfy, opaski z dziobkami na głowy; dla dziecka odgrywającego rolę
Hałabały - czapka krasnala, a dla dziecka grającego Jesień - opaska na głowę
przyozdobiona jesiennymi liśćmi, ilustracje lub zdjęcia przedstawiające ptaki
występujące w opowiadaniu; książka „Ptaki w parku i w ogrodzie”, klej,
nożyczki, plastikowe pojemniki np. po jogurcie, żołędzie, CD lub kaseta
"Już w szkole", CD „Ptaki polskie”, ćwiczenia "Już w
szkole".
Przebieg
zajęć.
Lp.
|
Zaplanowane zadania
|
Przebieg i realizacja zadań
|
Środki dydaktyczne
|
1.
|
Ćwiczenia oddechowe.
|
Ćwiczenia oddechowe przy otwartym oknie z wykorzystaniem
papierowych pałeczek.
|
Pałeczki wykonane z papieru.
|
2.
|
"Ptaki w gnieździe" zabawa integracyjna.
|
Nauczyciel rozkłada szarfy na podłodze. Dzieci wcielają
się w rolę wybranych przez siebie ptaków i wchodzą do gniazd. Na hasło
nauczyciela: Ptaki fruwają - dzieci swobodnie biegają po sali, w tym
czasie nauczyciel zabiera jedną szarfę i wypowiada kolejne hasło: Ptaki do
gniazd. Dzieci biegną do wybranego gniazda. W jednym gnieździe może
znajdować się tylko dwoje dzieci. Dzieci, dla których zabraknie gniazda,
czekają na kolejne hasło: Ptaki fruwają. Zabawę można powtórzyć.
|
szarfy
|
3.
|
Prezentacja
wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej "Ptaki w deszczu".
|
Nauczyciel czyta wiersz Małgorzaty Strzałkowskiej
"Ptaki w deszczu".
Omówienie
ilustracji przedstawiających ptaki, udzielanie odpowiedzi na pytania nauczyciela
dot. wiersza.
|
|
4.
|
Poszerzanie wiedzy o ptakach.
|
Nauczyciel
przekazuje podstawowe informacje o ptakach i ich wędrówkach. Dzieci uczą się
rozpoznawać ptaki, które można zobaczyć w Polsce.
|
Książka „Ptaki w parku i w ogrodzie”, CD – „Ptaki polskie”
|
5.
|
"Lot" - zabawa ruchowa.
|
Dzieci naśladują lot wybranych ptaków, poruszając się w
rytm muzyki. Gdy muzyka milknie, dzieci stają nieruchomo. Zabawę kilkakrotnie
powtarzamy.
|
CD - 14, 34, 59 lub inne nagranie.
|
6.
|
Prezentacja opowiadania Lucyny
Krzemienieckiej :
,,O gościach, co na ucztę nie
przyszli".
|
Nauczyciel
czyta opowiadanie.
Rozmowa na temat przygód bohatera
opowiadania.
Przykładowe pytania:
- Kogo
krasnal Hałabała zaprosił na ucztę?
- Jaki
był krasnal? (gościnny, uczynny itp.)
- Dlaczego
goście nie przyszli na ucztę?
|
Lucyna
Krzemieniecka "Z przygód krasnala Hałabały", Nasza Księgarnia,
Warszawa 1973
|
7.
|
„Goście Hałabały” – inscenizacja.
|
Inscenizowanie
dialogów Hałabały z ptakami i Jesienią. Dzieci otrzymują rekwizyty i spontanicznie
inscenizują usłyszaną historię.
|
szarfy, opaski z dziobkami na głowy; dla dziecka
odgrywającego rolę Hałabały - czapka krasnala, a dla dziecka grającego
Jesień - opaska na głowę przyozdobiona jesiennymi liśćmi,
|
8.
|
Zabawa dźwiękonaśladowcza
|
Naśladowanie charakterystycznych głosów
ptaków. Nauczyciel prezentuje dzieciom głosy ptaków nagrane na CD. Dzieci
odgadują, czyje to głosy. Następnie próbują naśladować usłyszane głosy
ptaków.
|
CD – „Ptaki polskie”
|
9.
|
. Klasyfikacja ptaków.
|
Podział
na grupy według kryteriów: ptaki dzikie i hodowlane, ptaki odlatujące do
ciepłych krajów i pozostające na zimę w kraju.
|
karty do układania kolekcji (ptaki)
|
10.
|
Zabawa dydaktyczna – krasnal uczy liczyć.
|
Nauczyciel zakłada na głowę czapkę krasnala i
wysypuje z woreczka żołędzie. Wykorzystując wierszyk:
Na
ciężkie, zimowe czasy
mam tu żołędzi zapasy.
Wołam teraz Jacka, Zosię,
każdemu rozdam po osiem.
nauczyciel rozdaje każdemu dziecku do pojemników po
jogurcie określoną liczbę żołędzi. Następnie dokłada lub zabiera część
żołędzi. Dzieci opowiadają, co zrobił krasnal, ile żołędzi zabrał lub dodał i
po ile mają obecnie w pojemnikach.
|
Woreczek z żołędziami, pojemniki po jogurcie, czapka
krasnala.
|
11.
|
Ćwiczenia w różnicowaniu.
|
Wnikliwa
obserwacja (zauważanie istotnych cech i szczegółów pozornie niedostrzegalnych).
|
Ćw. s. 16 z. 1.
|
12.
|
Praca plastyczna.
|
Dzieci wykonują w dwóch grupach na dużym arkuszu papieru drzewo
z poskręcanych kawałków brązowej krepy. Następnie wykonują ptaki z Wycinanki
i przyklejają na gałęziach drzewa z krepy.
|
Arkusze papieru, brązowa krepa, klej, W. - karta
"Zimujące ptaki”.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz