18.10.2014

Zegary dawniej i dziś

Krąg tematyczny: Zegar odmierza czas.

Temat  zajęć: Zegary dawniej i dziś.


Cele ogólne:
- kształcenie wrażliwości słuchowej - odgadywanie dźwięków wydawanych przez różne    
  zegary (budzik, zegar z kukułką, zegar z pozytywką, zegar na wieży),
- ćwiczenia ortofoniczne,
- poznawanie różnych rodzajów zegarów,
- zapoznanie dzieci z dawnymi zegarami i sposobami odmierzania czasu,
- kształcenie umiejętności przedstawiania własnego rozkładu dnia,
- redagowanie ustnych wypowiedzi na podstawie historyjki obrazkowej,
- kształcenie umiejętności odczytywania pełnych godzin na zegarze,
- ćwiczenie analizy wzrokowej wyrazów,
- doskonalenie umiejętności przeliczania do 6 - przygotowanie do dodawania,
- utrwalenie obrazu graficznego litery "r", "R" - pisanie po śladzie,
- doskonalenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter.

Cele operacyjne - dziecko:
- rozpoznaje dźwięki wydawane przez różne zegary (budzik, zegar z kukułką, zegar z   
  pozytywką, zegar na wieży),
- naśladuje dźwięki wydawane przez zegary,
- potrafi wymienić różne rodzaje zegarów i wyjaśnić w prosty sposób mechanizmy ich   
  działania,
- potrafi opowiedzieć o pierwszych zegarach i dawnych sposobach odmierzania czasu,
- potrafi opowiedzieć przebieg dnia bohaterki historyjki obrazkowej,
- potrafi przedstawić swój plan dnia,
- rozpoznaje i nazywa litery "r" i "R" oraz kreśli je po śladzie, zachowując prawidłowy   
  kierunek pisania,
- czyta wyrazy w zakresie poznanych liter,
- wyszukuje przedmioty według określonej cechy,
- przelicza zbiory 6-elementowe.

Dodatkowe środki dydaktyczne: różne rodzaje zegarów, ilustracje różnych zegarów, budzik mechaniczny, zegar elektroniczny duży zegar do ćwiczeń praktycznych, patyk, liczmany  - kartoniki z różnymi zegarami, drucik kreatywny , CD "Już w szko­le" (semestr 1), podręcznik "Już w szko­le"

Przebieg zajęć.


Lp.
Zaplanowane zadania
Przebieg i realizacja zadań
Środki dydaktyczne
1.
"Co to za dźwięk?"- rozwią-
zywanie zagadek dotyczących zegarów
"Co to za dźwięk?" - zabawa wprowadzająca w tematykę zajęć (rozwiązywanie zagadek dotyczących zegarów).

Emilia, Jan, Paweł Frątczakowie "Przyrodnicze zagadki Agatki", t. 2.
2.
Słuchanie dźwięków wydawanych przez różne zegary.
  Słuchanie nagranych dźwięków wydawanych przez różne zegary. Rozróżnianie i nazywanie wysłuchanych dźwięków.

CD (semestr I) - 52-55

3.
Ćwiczenia ortofoniczne
    Ćwiczenia ortofoniczne - zabawy dźwiękonaśladowcze.
Naśladowanie dźwięków wydawanych przez zegary, np.: tik-tak, bim-bam, bim-bom, cyk, cyk. Wypowiadanie wielu takich samych dźwięków ze zmianą tempa i natężenia głosu (wolno, szybko, cicho, głośno).
. Poruszanie różnymi częściami ciała przy wypowiadaniu dźwięków, np.:
- cyk, cyk - kiwanie głową;
- bim-bam – kołysanie się;
- tik-tak - uderzanie rękami o stolik (raz lewą, raz prawą ręką).

4.
Prezentacja różnych rodzajów zegarów.
   Prezentacja różnych rodzajów zegarów ze zwróceniem uwagi na ich budowę i mechanizmy działania (np. budzik, zegar ścienny, minutnik, zegarek na rękę, stoper, klepsydra), ilustracje różnych zegarów (np. zegar z kukułką, zegar na wieży ratuszowej, zegar z wahadłem)
Oglądanie zegarów zgromadzonych przez nauczyciela. Dzieci próbują podać ich nazwy.
różne rodzaje zegarów, ilustracje różnych zegarów
5.
Jak działa zegar? – praca badawcza.
Zwrócenie uwagi na budowę zegarów i mechanizmy ich działania.
Nauczyciel prezentuje różnice w działaniu zegara mechanicznego i elektronicznego, dzieci oglądają wnętrze zegarów i porównują sposób ich napędzania. 
Budzik mechaniczny, zegar elektroniczny.
6.
    Zapoznanie dzieci z historią pierwszych zegarów i sposobami odmierzania czasu.
Nauczyciel opowiada, jak ludzie odmierzali czas, gdy nie było jeszcze zegarów i jak powstawały pierwsze zegary.
Dzieci wychodzą z nauczycielem na boisko szkolne i przy pomocy nauczyciela budują zegar słoneczny, wbijając patyk w piasek z narysowana podziałką godzinową.
ilustracje różnych zegarów, patyk
7.
Ćwiczenia doskonalące umiejętność redagowania ustnych wypowiedzi
Rozmowa na temat znaczenia zegarów w naszym życiu.
 "Nasze życie bez zegarów" - swobodne wypowiedzi.
Analizowanie rysunków przedstawiających rozkład dnia Agaty.
Wypowiadanie się na temat rozkładu swojego dnia.
Wyszukiwanie zegarków spełniających określone warunki.
K. s. 80, 81, zegary, ilustracje zegarów
8.
Odczytywanie pełnych godzin na zegarze.
Omówienie części zegara potrzebnych do odczytywania godzin (wskazówka duża i mała,
tarcza zegarowa).
Omówienie położenia wskazówek podczas wskazywania pełnych godzin.
Rozmowa o tym, jaką drogę pokonują mała i duża wskazówka, jaki jest kierunek ich ruchu. . Próby odczytywania pełnych godzin na zegarze przez nauczyciela, a potem przez dzieci.
Duży zegar do ćwiczeń praktycznych
9.
Nauka piosenki „U zegarmistrza”
Prezentacja piosenki przez nauczyciela, nauka słów pierwszej zwrotki i refrenu po wcześniejszym objaśnieniu niezrozumiałych słów
Nagranie
10.
Ćwiczenia doskonalące umiejętność przeliczania do 6.
Ćw  Ćwiczenia doskonalące umiejętność przeliczania do 6 - przygotowanie do dodawania.
I ilustracje zegarów lub liczmany
Wspólne przeliczanie zegarów, tak aby suma wynosiła 6, np.: Kupiłam różne zegary. Pomóżcie mi obliczyć, ile ich teraz mam? - 2 budziki, 3 ręczne, 1 ścienny;
- 1 budzik, 3 ręczne, 2 ścienne;
- 4 z kukułką, 1 ręczny, 1 budzik itd.
Dzieci ilustrują liczmanami wykonywane obliczenia.
Liczmany  - kartoniki z różnymi zegarami.
11.
Formowanie litery "r" i "R" z drucika kreatywnego
Nauczyciel pisze na tablicy litery "r" i "R".
Formowanie litery "r" i "R" z drucika kreatywnego - utrwalenie obrazu graficz­nego litery.
drucik kreatywny
12.
Kreślenie po śladzie małej i wielkiej litery "r", "R".
Nauczyciel objaśnia kolejność wykonywania ruchów przy pisaniu liter "r", "R".
Kreślenie po śladzie małej i wielkiej litery "r", "R".

Karta pracy



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz