Krąg tematyczny: Zegar odmierza czas.
Temat
zajęć: Zegary dawniej i dziś.
Cele ogólne:
- kształcenie wrażliwości słuchowej - odgadywanie dźwięków wydawanych przez
różne
zegary (budzik, zegar z kukułką,
zegar z pozytywką, zegar na wieży),
- ćwiczenia ortofoniczne,
- poznawanie różnych rodzajów
zegarów,
- zapoznanie dzieci z dawnymi
zegarami i sposobami odmierzania czasu,
- kształcenie umiejętności
przedstawiania własnego rozkładu dnia,
- redagowanie ustnych
wypowiedzi na podstawie historyjki obrazkowej,
- kształcenie umiejętności
odczytywania pełnych godzin na zegarze,
- ćwiczenie analizy wzrokowej
wyrazów,
- doskonalenie umiejętności
przeliczania do 6 - przygotowanie do dodawania,
- utrwalenie obrazu graficznego
litery "r", "R" - pisanie po śladzie,
- doskonalenie umiejętności
czytania w zakresie poznanych liter.
Cele operacyjne - dziecko:
- rozpoznaje dźwięki wydawane przez różne zegary (budzik, zegar z kukułką,
zegar z
pozytywką, zegar na wieży),
- naśladuje dźwięki wydawane
przez zegary,
- potrafi wymienić różne
rodzaje zegarów i wyjaśnić w prosty sposób mechanizmy ich
działania,
- potrafi opowiedzieć o
pierwszych zegarach i dawnych sposobach odmierzania czasu,
- potrafi opowiedzieć przebieg
dnia bohaterki historyjki obrazkowej,
- potrafi przedstawić swój plan
dnia,
- rozpoznaje i nazywa litery
"r" i "R" oraz kreśli je po śladzie, zachowując
prawidłowy
kierunek pisania,
- czyta wyrazy w zakresie
poznanych liter,
- wyszukuje przedmioty według
określonej cechy,
- przelicza zbiory
6-elementowe.
Dodatkowe
środki dydaktyczne: różne rodzaje zegarów, ilustracje różnych zegarów, budzik
mechaniczny, zegar elektroniczny duży zegar do ćwiczeń praktycznych, patyk, liczmany - kartoniki z różnymi zegarami, drucik
kreatywny , CD "Już w szkole" (semestr 1), podręcznik "Już w
szkole"
Przebieg
zajęć.
Lp.
|
Zaplanowane zadania
|
Przebieg i
realizacja zadań
|
Środki dydaktyczne
|
1.
|
"Co to za dźwięk?"- rozwią-
zywanie zagadek dotyczących zegarów
|
"Co to za dźwięk?"
- zabawa wprowadzająca w tematykę zajęć (rozwiązywanie zagadek dotyczących
zegarów).
|
Emilia, Jan, Paweł Frątczakowie "Przyrodnicze zagadki
Agatki", t. 2.
|
2.
|
Słuchanie dźwięków wydawanych przez różne zegary.
|
Słuchanie nagranych dźwięków wydawanych
przez różne zegary. Rozróżnianie i nazywanie wysłuchanych dźwięków.
|
CD (semestr I) - 52-55
|
3.
|
Ćwiczenia ortofoniczne
|
Ćwiczenia ortofoniczne - zabawy
dźwiękonaśladowcze.
Naśladowanie dźwięków
wydawanych przez zegary, np.: tik-tak, bim-bam, bim-bom, cyk, cyk.
Wypowiadanie wielu takich samych dźwięków ze zmianą tempa i natężenia głosu
(wolno, szybko, cicho, głośno).
. Poruszanie
różnymi częściami ciała przy wypowiadaniu dźwięków, np.:
- cyk, cyk - kiwanie głową;
- bim-bam – kołysanie się;
- tik-tak - uderzanie rękami
o stolik (raz lewą, raz prawą ręką).
|
|
4.
|
Prezentacja różnych rodzajów zegarów.
|
Prezentacja różnych rodzajów zegarów ze
zwróceniem uwagi na ich budowę i mechanizmy działania (np. budzik, zegar
ścienny, minutnik, zegarek na rękę, stoper, klepsydra), ilustracje różnych
zegarów (np. zegar z kukułką, zegar na wieży ratuszowej, zegar z wahadłem)
Oglądanie zegarów
zgromadzonych przez nauczyciela. Dzieci próbują podać ich nazwy.
|
różne rodzaje zegarów, ilustracje różnych zegarów
|
5.
|
Jak działa zegar? – praca badawcza.
|
Zwrócenie uwagi na budowę zegarów i mechanizmy ich
działania.
Nauczyciel prezentuje różnice w działaniu zegara
mechanicznego i elektronicznego, dzieci oglądają wnętrze zegarów i porównują
sposób ich napędzania.
|
Budzik mechaniczny, zegar elektroniczny.
|
6.
|
Zapoznanie dzieci z historią pierwszych
zegarów i sposobami odmierzania czasu.
|
Nauczyciel opowiada, jak ludzie odmierzali czas, gdy nie
było jeszcze zegarów i jak powstawały pierwsze zegary.
Dzieci wychodzą z nauczycielem na boisko szkolne i przy
pomocy nauczyciela budują zegar słoneczny, wbijając patyk w piasek z
narysowana podziałką godzinową.
|
ilustracje różnych zegarów, patyk
|
7.
|
Ćwiczenia doskonalące umiejętność redagowania ustnych
wypowiedzi
|
Rozmowa na temat znaczenia
zegarów w naszym życiu.
"Nasze życie bez zegarów" -
swobodne wypowiedzi.
Analizowanie rysunków
przedstawiających rozkład dnia Agaty.
Wypowiadanie się na temat
rozkładu swojego dnia.
Wyszukiwanie zegarków
spełniających określone warunki.
|
K. s. 80, 81, zegary, ilustracje zegarów
|
8.
|
Odczytywanie pełnych godzin na zegarze.
|
Omówienie
części zegara potrzebnych do odczytywania godzin (wskazówka duża i mała,
tarcza zegarowa).
Omówienie położenia wskazówek
podczas wskazywania pełnych godzin.
Rozmowa o tym, jaką drogę pokonują mała i duża wskazówka,
jaki jest kierunek ich ruchu. . Próby odczytywania pełnych godzin na zegarze
przez nauczyciela, a potem przez dzieci.
|
Duży zegar do ćwiczeń praktycznych
|
9.
|
Nauka piosenki „U zegarmistrza”
|
Prezentacja
piosenki przez nauczyciela, nauka słów pierwszej zwrotki i refrenu po
wcześniejszym objaśnieniu niezrozumiałych słów
|
Nagranie
|
10.
|
Ćwiczenia doskonalące umiejętność przeliczania do 6.
|
Ćw Ćwiczenia
doskonalące umiejętność przeliczania do 6 - przygotowanie do dodawania.
I ilustracje zegarów lub liczmany
Wspólne przeliczanie zegarów, tak aby suma wynosiła 6,
np.: Kupiłam różne zegary. Pomóżcie mi obliczyć, ile ich teraz mam? -
2 budziki, 3 ręczne, 1 ścienny;
- 1 budzik, 3 ręczne, 2 ścienne;
- 4 z kukułką, 1 ręczny, 1
budzik itd.
Dzieci ilustrują liczmanami
wykonywane obliczenia.
|
Liczmany -
kartoniki z różnymi zegarami.
|
11.
|
Formowanie litery
"r" i "R" z drucika kreatywnego
|
Nauczyciel pisze na
tablicy litery "r" i "R".
Formowanie litery
"r" i "R" z drucika kreatywnego - utrwalenie obrazu
graficznego litery.
|
drucik kreatywny
|
12.
|
Kreślenie po śladzie małej i wielkiej litery
"r", "R".
|
Nauczyciel objaśnia
kolejność wykonywania ruchów przy pisaniu liter "r", "R".
Kreślenie po śladzie
małej i wielkiej litery "r", "R".
|
Karta pracy
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz