12.09.2014

Warzywa z naszych ogrodów


Krąg tematyczny: Co nam jesień w koszu niesie?

Temat: Warzywa z naszych ogrodów.


Cele ogólne:
  • wyróżnianie charakterystycznych cech poszczególnych warzyw,
  • rozróżnianie warzyw, utrwalanie ich nazw - poznawanie świata za pomocą zmysłów,
  • ćwiczenie globalnego czytania,
  • kształcenie słuchu fonemowego,
  • doskonalenie umiejętności recytowania utworów wierszowanych.


Cele operacyjne - dziecko:
  • dostrzega powtarzalność pewnych cech,
  • rozpoznaje i nazywa warzywa,
  • określa cechy warzyw,
  • rozpoznaje globalny zapis nazw wybranych warzyw.



Dodatkowe środki dydaktyczne: warzywa, kasztany, szyszki, żołędzie, szarfy, kartonowe pudełko z zasłonką,  farby plakatowe, blok rysunkowy


Lp.
Zaplanowane zadania
Przebieg i realizacja zadań
Środki dydaktyczne
1.
Ćwiczenia oddechowe przy muzyce relaksacyjnej.
Ćwiczenia na dywanie przy otwartym oknie.
CD
2.
Rozpoznawanie i nazywanie warzyw.
Oglądanie i nazywanie warzyw przyniesionych przez dzieci i nauczyciela - określanie ich kształtu, koloru, smaku i zapachu. Nazywanie części roślin.
Dzielenie warzyw na te, które spożywamy na surowo, i te, które gotujemy przed spożyciem. Wielozmysłowe poznawanie warzyw - praca w grupach.
Nauczyciel dzieli dzieci na czteroosobowe zespoły. Każdy zespół otrzymuje warzywa jedne­go rodzaju i ma zbadać możliwie dużo cech (kształt, barwę, zapach, fakturę, twardość, smak itp.. Wskazane dzieci relacjonują   wyniki    obserwacji, a następnie gromadzą warzywa w ką­ciku przyrodniczym.

Warzywa
3.
Prezentacja wiersza Juliana Tuwima "Warzywa".
§  Omówienie ilustracji.
§  Globalne czytanie wybranych nazw warzyw.
zbiór wierszy
4.
Kształcenie słuchu fonemowego (nazwy warzyw).
Nauczyciel zwraca uwagę na różną liczbę sylab w wyrazach i pyta, np.
- W których nazwach jest tyle samo sylab?
- W których nazwach jest najmniej sylab?

Plansza dydaktyczna „Warzywa”
5.
"  Wiewiórki do dziupli" - zabawa ruchowa.

Każde dziecko rozkłada szarfę na podłodze i wchodzi do niej. Na hasło: Wiewiórki na spacer
- dzieci biegają po sali, na hasło: Wiewiórki do dziupli - dzieci biegną do swoich szarf. W tym czasie nauczyciel zabiera kilka szarf. Dzieci, które nie znalazły dziupli, siadają i przyglądają się zabawie. Zabawę kontynuujemy do chwili, kiedy na podłodze jest już tylko jedna szarfa. Wy­grywa dziecko, które najdłużej będzie miało "dziuplę".

szarfy
6.
"Jakie to warzywo?" - zabawa badawcza.
Nauczyciel przygotowuje kartonowe pudełko tak, aby z jednej strony był ekran dla widzów, a z drugiej zasłonka. W pudełku umieszcza warzywa. Dzieci kolejno podchodzą do pudełka, wkładają ręce pod zasłonkę i starają się dotykiem rozpoznać jedno z warzyw. Widzowie bra­wami nagradzają dzieci, które podały prawidłową nazwę warzywa.

Kartonowe pudełko z zasłonką, warzywa
7.
Rozpoznawanie warzyw, porównywanie liczebności zbiorów.

Wykonanie ćwiczenia.
karta pracy
8.
Praca plastyczna.
Malowanie poznanych warzyw z zachowaniem kolorów i kształtów.
Wystawa prac.
Farby, pędzle, blok rysunkowy
9.
Podsumowanie zajęć.
Wypowiedzi dzieci na temat poznanych warzyw (np. ulubione dania z warzyw, które warzywo najładniej pachnie, itp.)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz