Krąg tematyczny: Co nam jesień w koszu niesie?
Temat: Warzywa z naszych ogrodów.
Cele ogólne:
- wyróżnianie charakterystycznych cech poszczególnych warzyw,
- rozróżnianie warzyw, utrwalanie ich nazw - poznawanie świata za pomocą zmysłów,
- ćwiczenie globalnego czytania,
- kształcenie słuchu fonemowego,
- doskonalenie umiejętności recytowania utworów wierszowanych.
Cele operacyjne - dziecko:
- dostrzega powtarzalność pewnych cech,
- rozpoznaje i nazywa warzywa,
- określa cechy warzyw,
- rozpoznaje globalny zapis nazw wybranych warzyw.
Dodatkowe środki dydaktyczne: warzywa, kasztany,
szyszki, żołędzie, szarfy, kartonowe pudełko z zasłonką, farby plakatowe, blok rysunkowy
Lp.
|
Zaplanowane zadania
|
Przebieg i realizacja zadań
|
Środki dydaktyczne
|
1.
|
Ćwiczenia oddechowe przy
muzyce relaksacyjnej.
|
Ćwiczenia na dywanie przy
otwartym oknie.
|
CD
|
2.
|
Rozpoznawanie i nazywanie
warzyw.
|
Oglądanie
i nazywanie warzyw przyniesionych przez dzieci i nauczyciela - określanie ich
kształtu, koloru, smaku i zapachu. Nazywanie części roślin.
Dzielenie
warzyw na te, które spożywamy na surowo, i te, które gotujemy przed
spożyciem. Wielozmysłowe poznawanie warzyw - praca w grupach.
Nauczyciel dzieli dzieci na czteroosobowe zespoły.
Każdy zespół otrzymuje warzywa jednego rodzaju i ma zbadać możliwie dużo
cech (kształt, barwę, zapach, fakturę, twardość, smak itp.. Wskazane dzieci
relacjonują wyniki obserwacji, a następnie gromadzą warzywa w
kąciku przyrodniczym.
|
Warzywa
|
3.
|
Prezentacja wiersza Juliana
Tuwima "Warzywa".
|
§
Omówienie
ilustracji.
§ Globalne czytanie wybranych nazw warzyw.
|
zbiór wierszy
|
4.
|
Kształcenie słuchu
fonemowego (nazwy warzyw).
|
Nauczyciel
zwraca uwagę na różną liczbę sylab w wyrazach i pyta, np.
-
W których nazwach jest tyle samo sylab?
-
W których nazwach jest najmniej sylab?
|
Plansza dydaktyczna „Warzywa”
|
5.
|
"
Wiewiórki do dziupli" - zabawa ruchowa.
|
Każde
dziecko rozkłada szarfę na podłodze i wchodzi do niej. Na hasło: Wiewiórki
na spacer
- dzieci biegają po sali, na hasło: Wiewiórki do
dziupli - dzieci biegną do swoich szarf. W tym czasie nauczyciel zabiera
kilka szarf. Dzieci, które nie znalazły dziupli, siadają i przyglądają się
zabawie. Zabawę kontynuujemy do chwili, kiedy na podłodze jest już tylko
jedna szarfa. Wygrywa dziecko, które najdłużej będzie miało
"dziuplę".
|
szarfy
|
6.
|
"Jakie to
warzywo?" - zabawa badawcza.
|
Nauczyciel przygotowuje kartonowe
pudełko tak, aby z jednej strony był ekran dla widzów, a z drugiej zasłonka.
W pudełku umieszcza warzywa. Dzieci kolejno podchodzą do pudełka, wkładają
ręce pod zasłonkę i starają się dotykiem rozpoznać jedno z warzyw. Widzowie
brawami nagradzają dzieci, które podały prawidłową nazwę warzywa.
|
Kartonowe pudełko z
zasłonką, warzywa
|
7.
|
Rozpoznawanie warzyw, porównywanie liczebności
zbiorów.
|
Wykonanie ćwiczenia.
|
karta pracy
|
8.
|
Praca plastyczna.
|
Malowanie poznanych warzyw
z zachowaniem kolorów i kształtów.
Wystawa prac.
|
Farby, pędzle, blok
rysunkowy
|
9.
|
Podsumowanie zajęć.
|
Wypowiedzi dzieci na temat
poznanych warzyw (np. ulubione dania z warzyw, które warzywo najładniej
pachnie, itp.)
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz