Krąg tematyczny: Świat się zmienia.
Temat zajęć: Moda na długą suknię czy
krótką sukienkę?
Cele
ogólne:
- zapoznanie dzieci ze zmianami
w sposobie ubierania się ludzi na przestrzeni wieków,
- uświadamianie potrzeby dbania
o swój wygląd,
- wprowadzenie drukowanej i
prezentacja pisanej litery "u", "U",
- ćwiczenie słuchu fonemowego,
- określenie cech samogłoski
"u",
- ćwiczenia grafomotoryczne,
- ćwiczenie umiejętności
czytania w zakresie poznanych liter,
- rozwijanie zdolności
plastycznych i wyobraźni twórczej dzieci,
- wykonywanie dekoracyjnych
szlaczków za pomocą plasteliny.
Cele
operacyjne - dziecko:
- rozumie proces zmian w
sposobie ubierania się na przestrzeni wieków oraz zna pojęcie
mody,
- rozumie i odczuwa potrzebę
dbania o swój wygląd,
- rozpoznaje i nazywa pisane i
drukowane litery "u", "U",
- dokonuje analizy głoskowej
wyrazów, wyróżnia w wyrazie głoskę "u" w różnych pozycjach,
- czyta sylaby, zdania i
krótkie teksty w zakresie poznanych liter,
- tworzy wzory i desenie z
plasteliny – projektuje czapkę.
Dodatkowe
środki dydaktyczne: wiersz Doroty Gellner "Lustereczko", obrazki
przedstawiające stroje z różnych epok, lustro, lusterka, szablony strojów i
sylwetki osób z różnych epok, korkowa tablica, plastelina, kolorowe kartki z
bloku technicznego, nożyczki, CD lub kaseta "Już w szkole", karty
pracy "Już w szkole”.
Przebieg
zajęć.
Lp.
|
Zaplanowane zadania
|
Przebieg i realizacja zadań
|
Środki dydaktyczne
|
1.
|
Rozmowa – co to jest moda?
|
Dzieci zastanawiają się, co to jest moda, co to znaczy, że
coś jest modne i co może być modne.
|
|
2.
|
Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner
"Lustereczko".
|
Nauczyciel czyta wiersz Doroty Gellner
"Lustereczko".
Po wysłuchaniu wiersza dzieci odpowiadają na pytania
nauczyciela:
- Dlaczego
dziewczynki spoglądały w lusterko?
- Co robiły,
żeby być ładne? .
- Czy
strój jest ważny dla urody? Co wy
robicie, żeby ładnie wyglądać
|
Dorota Gellner "Deszczowy król. Teatrzyki
dziecięce", WSiP, Warszawa 1994
|
3.
|
Zabawa: „Kto jest modny w naszej klasie?”
|
Dzieci podchodzą do lustra, przyglądają się sobie i innym
dzieciom.
Dzieci
wymieniają elementy garderoby, które mają na sobie i które są modne. Chętne
dzieci mogą wystąpić w pokazie mody, a reszta dzieci, jako widownia – jury
wybierze najmodniejsze dziecko.
|
Lustro,
|
4.
|
Uświadomienie zmienności mody w historii człowieka
|
Dzieci siedzą w półkolu na dywanie.
Nauczyciel umieszcza na stoliku szablony strojów i
sylwetki osób z różnych epok: człowiek pierwotny, dama z włosami upiętymi w
kok, mężczyzna z telefonem komórkowym w ręce, dziewczyna z włosami upiętymi w
kucyk z kolorową gumka; ubrania: włochata skóra, średniowieczna suknia, garnitur,
sukienka mini itp.
Zadaniem dzieci jest dopasowanie stroju do osoby i
przypięcie postaci na tablicy korkowej.
Nauczyciel
stawia pytania podsumowujące zajęcia: Czy dziś moda się już nie zmienia, czy
nadal się
zmienia? Jakie są teraz najmodniejsze stroje dla dziewcząt, a jakie dla
chłopców? Co jest ważne w modnym
wyglądzie? (ubranie, fryzura, czystość, schludność itp.)
|
szablony strojów i sylwetki osób z różnych epok, korkowa
tablica
|
5.
|
Wprowadzenie litery "u",
"U".
|
Zabawy emisyjne z głoską "u"
- powtarzanie dowolnej melodii za nauczycielem ("jak echo")
lub samodzielnie wymyślonej.
Ustalenie, czy głoska "u" jest trwała (czy można ją długo
wybrzmiewać, śpiewać ją do wybranej melodii).
Obserwacja
w lusterku układu ust przy wymawianiu głoski „u”.
Ustalenie z dziećmi, że głoskę "u" nazywamy
samogłoską. Wszystkie samogłoski mają podobne cechy: są trwałe (można je
śpiewać), usta podczas ich wybrzmiewania są otwarte.
|
Lusterka
|
6.
|
Ćwiczenia syntezy słuchowej wyrazów
|
Synteza
słuchowa wyrazów wypowiadanych głoskami lub sylabami przez nauczyciela.
Dzieci wskazują właściwą ilustrację.
|
ilustracje
|
.
|
Ćwiczenia
utrwalające obraz drukowanej litery "u", "U".
|
Wyszukiwanie
liter "u", "U" w wyrazach pisanych różnymi czcionkami.
Czytanie ze zrozumieniem
tekstu wyrazowo-obrazkowego.
Dokonanie analizy głoskowej
nazw obrazków, wyodrębnienie w schematach wyrazów głoski "u".
Analiza porównawcza wyrazów,
zaznaczanie różnic literowych w wyrazach podobnych - nauczyciel razem z
dziećmi dobiera wyrazy.
|
Ćw.s.64.
|
8.
|
Ćwiczenia grafomotoryczne
|
Ćwiczenia grafomotoryczne -
kreślenie wzorów i rysunków po śladzie.
|
Ćw. s. 63
|
9.
|
Praca plastyczna
|
Dzieci na kartkach z bloku technicznego wg wskazówek
nauczyciela rysują dużą czapkę z pomponem, a następnie projektują i wykonują
przy pomocy plasteliny kolorowy wzór na czapce.
|
plastelina, kolorowe kartki z bloku technicznego, nożyczki
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz