14.06.2014

Moda na długą suknię czy krótką sukienkę?

Krąg tematyczny: Świat się zmienia.

Temat zajęć: Moda na długą suknię czy krótką sukienkę?


Cele ogólne:
- zapoznanie dzieci ze zmianami w sposobie ubierania się ludzi na przestrzeni wieków,
- uświadamianie potrzeby dbania o swój wygląd,
- wprowadzenie drukowanej i prezentacja pisanej litery "u", "U",
- ćwiczenie słuchu fonemowego,
- określenie cech samogłoski "u",
- ćwiczenia grafomotoryczne,
- ćwiczenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter,
- rozwijanie zdolności plastycznych i wyobraźni twórczej dzieci,
- wykonywanie dekoracyjnych szlaczków za pomocą plasteliny.


Cele operacyjne - dziecko:
- rozumie proces zmian w sposobie ubierania się na przestrzeni wieków oraz zna pojęcie   
  mody,
- rozumie i odczuwa potrzebę dbania o swój wygląd,
- rozpoznaje i nazywa pisane i drukowane litery "u", "U",
- dokonuje analizy głoskowej wyrazów, wyróżnia w wyrazie głoskę "u" w różnych pozycjach,
- czyta sylaby, zdania i krótkie teksty w zakresie poznanych liter,
- tworzy wzory i desenie z plasteliny – projektuje czapkę.


Dodatkowe środki dydaktyczne: wiersz Doroty Gellner "Lustereczko", obrazki przedstawiające stroje z różnych epok, lustro, lusterka, szablony strojów i sylwetki osób z różnych epok, korkowa tablica, plastelina, kolorowe kartki z bloku technicznego, nożyczki, CD lub kaseta "Już w szkole", karty pracy "Już w szkole”.


Przebieg zajęć.


Lp.
Zaplanowane zadania
Przebieg i realizacja zadań
Środki dydaktyczne
1.
Rozmowa – co to jest moda?
Dzieci zastanawiają się, co to jest moda, co to znaczy, że coś jest modne i co może być modne.

2.
Wysłuchanie wiersza Doroty Gellner "Lustereczko".
Nauczyciel czyta wiersz Doroty Gellner "Lustereczko".
Po wysłuchaniu wiersza dzieci odpowiadają na pytania nauczyciela:
- Dlaczego dziewczynki spoglądały w lusterko?
   - Co robiły, żeby być ładne?    .
- Czy strój jest ważny dla urody? Co wy    
      robicie, żeby ładnie wyglądać
Dorota Gellner "Deszczowy król. Teatrzyki dziecięce", WSiP, Warszawa 1994
3.
Zabawa: „Kto jest modny w naszej klasie?”
Dzieci podchodzą do lustra, przyglądają się sobie i innym dzieciom.
Dzieci wymieniają elementy garderoby, które mają na sobie i które są modne. Chętne dzieci mogą wystąpić w pokazie mody, a reszta dzieci, jako widownia – jury wybierze najmodniejsze dziecko.
Lustro,
4.
Uświadomienie zmienności mody w historii człowieka
Dzieci siedzą w półkolu na dywanie.
Nauczyciel umieszcza na stoliku szablony strojów i sylwetki osób z różnych epok: człowiek pierwotny, dama z włosami upiętymi w kok, mężczyzna z telefonem komórkowym w ręce, dziewczyna z włosami upiętymi w kucyk z kolorową gumka; ubrania: włochata skóra, średniowieczna suknia, garnitur, sukienka mini itp.
Zadaniem dzieci jest dopasowanie stroju do osoby i przypięcie postaci na tablicy korkowej.
Nauczyciel stawia pytania podsumowujące zajęcia: Czy dziś moda się już nie zmienia, czy
nadal się zmienia? Jakie są teraz najmodniejsze stroje dla dziewcząt, a jakie dla chłopców? Co jest ważne w modnym wyglądzie? (ubranie, fryzura, czystość, schludność itp.)

szablony strojów i sylwetki osób z różnych epok, korkowa tablica
5.
    Wprowadzenie litery "u", "U".

Zabawy emisyjne z głoską "u" - powtarzanie dowolnej melodii za nauczycielem ("jak echo")
lub samodzielnie wymyślonej.
Ustalenie, czy głoska "u" jest trwała (czy można ją długo wybrzmiewać, śpiewać ją do wy­branej melodii).
Obserwacja w lusterku układu ust przy wymawianiu głoski „u”.
Ustalenie z dziećmi, że głoskę "u" nazywamy samogłoską. Wszystkie samogłoski mają po­dobne cechy: są trwałe (można je śpiewać), usta podczas ich wybrzmiewania są otwarte.

Lusterka
6.
Ćwiczenia syntezy słuchowej wyrazów
Synteza słuchowa wyrazów wypowiadanych głoskami lub sylabami przez nauczyciela. Dzieci wskazują właściwą ilustrację.
  


ilustracje
.
Ćwiczenia utrwalające obraz drukowanej litery "u", "U".

Wyszukiwanie liter "u", "U" w wyrazach pisanych różnymi czcionkami.
Czytanie ze zrozumieniem tekstu wyrazowo-obrazkowego.
Dokonanie analizy głoskowej nazw obrazków, wyodrębnienie w schematach wyrazów głoski "u".
Analiza porównawcza wyrazów, zaznaczanie różnic literowych w wyrazach podobnych - nauczyciel razem z dziećmi dobiera wyrazy.
Ćw.s.64.
8.
Ćwiczenia grafomotoryczne
Ćwiczenia grafomotoryczne - kreślenie wzorów i rysunków po śladzie.
Ćw. s. 63
9.
Praca plastyczna
Dzieci na kartkach z bloku technicznego wg wskazówek nauczyciela rysują dużą czapkę z pomponem, a następnie projektują i wykonują przy pomocy plasteliny kolorowy wzór na czapce.
plastelina, kolorowe kartki z bloku technicznego, nożyczki



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz