Krąg tematyczny: W świecie sztuki.
Temat
zajęć: Jesteśmy aktorami.
Cele
ogólne:
- ćwiczenie umiejętności
opowiadania historyjek obrazkowych,
- rozwijanie ekspresji
teatralnej,
- wdrażanie do dbania o
zdrowie,
- kształtowanie umiejętności
współdziałania w grupie w czasie zabaw i w różnych sytuacjach
zadaniowych,
- utrwalenie obrazu graficznego
liter "c", "C" i identyfikowanie go z głoską "c",
- rozwijanie sprawności
grafomotorycznej,
- ćwiczenia w różnicowaniu
samogłosek i spółgłosek,
- doskonalenie umiejętności
czytania w zakresie poznanych liter,
- utrwalanie pojęć: mniej,
więcej, tyle samo,
- doskonalenie umiejętności
liczenia.
Cele
operacyjne - dziecko:
- rozpoznaje litery
"c", "C" wśród innych znaków graficznych i identyfikuje je
z właściwą
głoską,
- pisze po śladzie,
- różnicuje głoski, posługuje
się umownym kodem (samogłoski - kolor czerwony, spółgłoski
kolor
niebieski),
- tworzy opowiadanie do historyjki
obrazkowej,
- układa scenariusz i
uczestniczy w przygotowaniu sztuki
- bierze udział w klasowym
teatrzyku,
- przestrzega określonych reguł
w grach i zabawach zespołowych,
- liczy w zakresie 6,
- rozumie pojęcie
równoliczności,
Dodatkowe
środki dydaktyczne: maskotki, zabawki, ilustracja przedstawiająca widownię i
scenę, nożyczki, tkanina do wykonania sceny i kurtyny, kartki papieru,
kukiełki, CD (sem.I) – „Już w szkole”., podręcznik „Już w szkole”
Przebieg
zajęć.
Lp.
|
Zaplanowane zadania
|
Przebieg i realizacja zadań
|
Środki dydaktyczne
|
1.
|
Zabawa – „Jaka to bajka?”
|
Dzieci siadają na dywanie w szeregach – jak w teatrze.
Chętne dzieci staja przed „widownią” i starają się tak pokazać bohaterów
filmów dla dzieci, aby reszta klasy odgadła tytuł. Można korzystać z
rekwizytów: maskotek, zabawek itp.
|
Maskotki, zabawki.
|
2.
|
Zabawa ruchowa – jestem Supermenem.
|
Dzieci pojedynczo lub w małych grupkach biegają po sali z
ręką wyciągniętą w przód – tak, jak latał Supermen, zatrzymują się, żeby
komuś pomóc (objaśniają komu i jak pomagają) i „odlatują”.
|
|
3.
|
Co to jest teatr? – rozmowa o teatrze.
|
Rozmowa o teatrze. Dzieci, które były w teatrze dzielą się
swoimi wspomnieniami.
Nauczyciel razem z dziećmi ustala zasady odpowiedniego
zachowywania się w teatrze. Dzieci na podstawie zdjęć w podręczniku oceniają
zachowanie Agaty w teatrze.
|
K. s. 96-97
|
4.
|
Zapoznanie się z słownictwem dotyczącym teatru.
|
Nauczyciel prezentuje ilustrację przedstawiającą widownię
i scenę. Z pomocą nauczyciela dzieci wymieniają nazwy przedmiotów związanych
z teatrem: kasa, bilety, widownia, scena, kurtyna, aktor, kukiełka,
rekwizyty, garderoba, szatnia itd.
|
Ilustracja przedstawiająca widownię i scenę.
|
5.
|
Przygotowanie występów teatralnych przez dzieci.
|
Dzieci tworzą 4 grupy teatralne po 3 –5 osób.
Dzieci przygotowują bilety do teatru, scenę z kurtyną.
Następnie kupują bilety do teatru w „kasie”(bilety sprzedaje nauczyciel –
kasjer) i zajmują miejsca na widowni – dywanie. Na scenie występują (po
wcześniejszych konsultacjach) kolejno wszystkie grupy ze swoimi kukiełkami
przygotowanymi na poprzednich zajęciach. Występy zapowiada kukiełka –
prezenter (w tej roli występuje nauczyciel). Każdy występ nagradzany jest
brawami.
|
Kartki papieru, kukiełki, scena (stolik, zasłony),
kukiełka – prezenter.
|
6.
|
Odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej.
|
Dzieci leżą na dywanie z zamkniętymi oczami i słuchają
muzyki relaksacyjnej.
|
CD – muzyka relaksacyjna
|
7.
|
Prezentacja prawidłowego zapisu litery "c",
"C".
|
Nauczyciel pisze na tablicy litery
"c", "C" objaśniając prawidłowy sposób prowadzenia ręki.
Dzieci najpierw wodzą palcem po literach w zeszycie ćwiczeń, później w
powietrzu – wg liter na tablicy. Na koniec piszą po śladzie małą i wielką
literę.
|
Karta pracy
|
8.
|
Ćwiczenia w różnicowaniu samogłosek i spółgłosek.
|
Ćwiczenia w różnicowaniu samogłosek i
spółgłosek - posługiwanie się umownym kodem (samogłoski - kolor czerwony,
spółgłoski - kolor niebieski).
|
Układanie kodu na tablicy
|
9.
|
Ćwiczenia w liczeniu.
|
Dzieci układają na dywanie w grupach kukiełki – tak, jak w
czasie występów, następnie przeliczają ilość kukiełek w zespole, oceniają,
który zespół liczył najwięcej członków, który najmniej, które tyle samo.
Wyznaczone przez nauczyciela zespoły (po dwa) dodają swoje kukiełki, na
koniec dzieci przeliczają wszystkie kukiełki.
|
Kukiełki
|
10.
|
Zabawa ruchowa.
|
Dzieci zabierają swoje kukiełki i maszerują w kole
śpiewając piosenkę: „Raz i dwa”.
|
Kukiełki
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz