6.05.2014

Ważne numery telefonów


Krąg tematyczny: Co powinien wiedzieć sześciolatek?

Temat: Ważne numery telefonów


Cele ogólne:
-         przybliżenie dzieciom wiedzy na temat przydatności pojazdów specjalnych, takich jak:       karetka pogotowia, radiowóz policyjny, wóz strażacki,
-       poznanie numerów alarmowych: 999 - pogotowie ratunkowe, 998 - straż pożarna, 997 -    policja,
-         kształtowanie świadomości, w jakich sytuacjach należy korzystać z telefonów alarmowych,
-         poznanie wybranych możliwości radzenia sobie w sytuacjach zagrażających       bezpieczeństwu,
-         doskonalenie umiejętności liczenia.

Cele operacyjne - dziecko:
-       nazywa pojazdy specjalne przedstawione na ilustracjach,
-       określa ich przydatność,
-       dopasowuje numer telefonu alarmowego do niebezpiecznego zdarzenia,
-       przelicza oczka na kostkach.

Dodatkowe środki dydaktyczne: wyrazy (plansze) do globalnego czytania: STRAŻ POŻARNA, POGOTO­WIE RATUNKOWE, POLICJA; plansze z numerami alarmowymi: 999, 998, 997; ilustracje samo­chodów: policyjnego, straży pożarnej. karetki pogotowia; pacynka pajacyk, numery dla każdego dziecka, kostki do gry, koła, gwizdki lub trąbki do sygnałów alarmowych, telefon, farby plakatowe, karty obrazkowe, wycięte z brystolu prezenty.

Przebieg zajęć.



Lp.
Zaplanowane zadania
Przebieg i realizacja zadań
Środki dydaktyczne

Rak i rybki" - zabawa ruchowa
Chętne dziecko odgrywa rolę "raka", który chodzi na stopach i dłoniach do przodu i do tyłu. Pozostałe dzieci to "rybki". "Rybki" uciekają  na czworakach – tylko do przodu. Zadaniem "raka" jest złowić jak najwięcej "rybek". "Rybka" dotknięta dłonią, czyli "szczypcami raka", to "rybka" złowiona. Złowione "rybki" kibicują pozostałym.

2.
Wyszukiwanie wyrazów ukrytych w innych wyrazach.
N Nauczyciel podaje różne wyrazy, dzie­ci odpowiadają, jakie krótsze wyrazy w nich się ukryły, np. Kola - Ola; listonosz - list; koperta - koper, ta; zlew – lew; korale - kora, ale.

karty obrazkowe
3.
Wprowadzenie numerów telefo- nów alarmowych
Opowiadanie nauczyciela o przygodach pajacyka Pomponika. Ten poranek był dla pajacyka Pomponika bardzo pracowity. Pomponik jest listonoszem w ma­łej miejscowości. Dziś miał do rozwiezienia bardzo dużo paczek i listów. Samochód pajacyka mknął po ulicach miasteczka i Pomponik w końcu uporał się z pracą. Został mu tylko jeden list do laleczki Moli. Moli była jedyną telefonistką w miasteczku. Łączyła wszystkie rozmowy tele­foniczne mieszkańców, którzy chcieli porozmawiać z kimś spoza miasteczka. Kiedy Pomponik poszedł z listem, okazało się, że Moli jest przeziębiona i ma bardzo wysoką gorączkę. Pompo­nik chciał jej pomóc, ale nie wiedział jak. Wtedy Moli poprosiła go, aby odbierał telefony. Po­kazała mu trzy bardzo ważne numery telefonów i objaśniła, kiedy należy z nich korzystać.
Pacynka - pajacyk
4.
Prezentacja numerów telefonów alarmowych.
Nauczyciel prezentuje dzieciom ilustracje samochodów specjalnych plansze z numerami te­lefonów alarmowych. Dzieci oglądają je, starają się zapamiętać numery telefonów i próbują dopasować je do samochodów.

plansze z numerami alarmowymi: 999, 998, 997; ilustracje samo­chodów: policyjnego, straży pożarnej. karetki pogotowia;
5.
. "Samochody specjalne" - zabawa ruchowa.
Nauczyciel rozdaje dzieciom kółka - "kierownice"  i dzieli dzieci na trzy grupy. Każda grupa losuje kartkę z numerem alarmowym oraz wyznacza w sali miejsce do parkowania pojazdów. Dzieci siadają w taki sposób, aby z przodu znajdował się kierowca, a z tyłu załoga (w parach).
Dzieci prezentują warkot silników swoich samochodów i sygnał alarmowy. Nauczyciel odgrywa rolę telefonistki i odbiera zgłoszenia telefoniczne. Dzieci na podstawie zgłosze­nia mają ustalić, które pojazdy powinny wyjechać, aby poszkodowani uzyskali pomoc. Jeśli ich ocena sytuacji jest właściwa, dzieci "pojazdy" wyjeżdżają na sygnale, okrążają salę i wracają do garażu.
Przykłady tekstów wypowiadanych przez nauczyciela:
- Halo! Tak rozumiem. Małe dziecko weszło na wysokie drzewo i nie może zejść. Już wysyłam pomoc.
Pytanie: Który pojazd powinien wyruszyć?
- Halo! Mały chłopiec stoi sam na przystanku i płacze. Prawdopodobnie zgubił się rodzicom.
Pytanie: Który pojazd powinien pojechać na przystanek?
- Halo! Dziewczynka przewróciła się podczas jazdy rowerem. Nie może się podnieść. Skarży
się, że boli ją noga.
Pytanie: Który pojazd powinien wyruszy, aby dziewczynce została udzielona pomoc?
- Halo! Na drodze jest kraksa samochodowa. Z cysterny wycieka olej.
Pytanie: Kto może pomóc w tej sytuacji? Który pojazd powinien wyruszyć?
- Halo! Nad lasem unosi się gęsty dym.
Pytanie: Który pojazd powinien wyruszyć z pomocą?
- Halo! Dzieci ślizgały się na zamarzniętym stawie. Pod dzieckiem załamał się lód i nie może wydostać się z wody.
Pytanie: Który pojazd powinien wyruszyć z pomocą?
Telefonistka dziękuje załogom wszystkich samochodów za pomoc.
Koła, gwizdki lub trąbki do sygnałów alarmowych, telefon.
6.
Ćwiczenia w liczeniu – konkurs.
Do zabawy nauczyciel wybiera spośród dzieci dwie pary, które siadają w środku kręgu. Każda para otrzymuje po dwie kostki do gry. Gracze w parach na przemian rzucają kostkami i liczą sumę wyrzuconych oczek. Kibice sprawdzają poprawność udzielanych odpowiedzi. Parę, która pomyli się w liczeniu, zastępuje inna dwójka dzieci z kręgu. Wygrywają pary, które popełniły najmniej błędów.
kostki do gry
7.
Ćwiczenie w szacowaniu wielkości.
"Pakujemy prezenty" - ćwiczenia w szacowaniu wielkości.
wycięte z brystolu prezenty
8.
Dopasowywanie numerów alarmowych do oznaczających je napisów – powtórzenie.
Nauczyciel pokazuje plansze z numerami alarmowymi, a dzieci odgadują, gdzie dodzwonimy się dzwoniąc pod dany numer.
Później nauczyciel pokazuje plansze z napisami: STRAŻ POŻARNA, POGOTO­WIE RATUNKOWE, POLICJA, a dzieci podają odpowiednie numery telefonów (na planszach lub ustnie).
wyrazy (plansze) do globalnego czytania: STRAŻ POŻARNA, POGOTO­WIE RATUNKOWE, POLICJA; plansze z numerami alarmowymi: 999, 998, 997;
9.
Praca plastyczna.
Kto nam pomaga na co dzień? – dzieci malują farbami, jak wyobrażają sobie pracę policji, straży pożarnej lub pogotowia ratunkowego.
Kartki A3, farby plakatowe.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz