Krąg tematyczny: Co powinien
wiedzieć sześciolatek?
Temat: Ważne numery telefonów
Cele ogólne:
-
przybliżenie dzieciom wiedzy na temat
przydatności pojazdów specjalnych, takich jak: karetka pogotowia, radiowóz policyjny,
wóz strażacki,
- poznanie numerów alarmowych: 999 - pogotowie
ratunkowe, 998 - straż pożarna, 997 -
policja,
-
kształtowanie świadomości, w jakich sytuacjach
należy korzystać z telefonów alarmowych,
-
poznanie wybranych możliwości radzenia sobie w
sytuacjach zagrażających
bezpieczeństwu,
-
doskonalenie umiejętności liczenia.
Cele
operacyjne - dziecko:
-
nazywa pojazdy specjalne przedstawione na
ilustracjach,
-
określa ich przydatność,
-
dopasowuje numer telefonu alarmowego do
niebezpiecznego zdarzenia,
-
przelicza oczka na kostkach.
Dodatkowe
środki dydaktyczne: wyrazy (plansze) do globalnego czytania: STRAŻ POŻARNA,
POGOTOWIE RATUNKOWE, POLICJA; plansze z numerami alarmowymi: 999, 998, 997;
ilustracje samochodów: policyjnego, straży pożarnej. karetki pogotowia;
pacynka pajacyk, numery dla każdego dziecka, kostki do gry, koła, gwizdki lub
trąbki do sygnałów alarmowych, telefon, farby plakatowe, karty obrazkowe, wycięte
z brystolu prezenty.
Przebieg zajęć.
Lp.
|
Zaplanowane zadania
|
Przebieg i realizacja zadań
|
Środki dydaktyczne
|
Rak i rybki" - zabawa ruchowa
|
Chętne dziecko odgrywa rolę "raka", który chodzi
na stopach i dłoniach do przodu i do tyłu. Pozostałe dzieci to
"rybki". "Rybki" uciekają
na czworakach – tylko do przodu. Zadaniem "raka" jest złowić
jak najwięcej "rybek". "Rybka" dotknięta dłonią, czyli
"szczypcami raka", to "rybka" złowiona. Złowione
"rybki" kibicują pozostałym.
|
||
2.
|
Wyszukiwanie wyrazów ukrytych w innych wyrazach.
|
N
Nauczyciel podaje różne wyrazy, dzieci odpowiadają, jakie krótsze
wyrazy w nich się ukryły, np. Kola - Ola; listonosz - list; koperta - koper,
ta; zlew – lew; korale - kora, ale.
|
karty obrazkowe
|
3.
|
Wprowadzenie numerów telefo- nów alarmowych
|
Opowiadanie
nauczyciela o przygodach pajacyka Pomponika. Ten poranek był dla pajacyka
Pomponika bardzo pracowity. Pomponik jest listonoszem w małej miejscowości.
Dziś miał do rozwiezienia bardzo dużo paczek i listów. Samochód pajacyka
mknął po ulicach miasteczka i Pomponik w końcu uporał się z pracą. Został mu
tylko jeden list do laleczki Moli. Moli była jedyną telefonistką w
miasteczku. Łączyła wszystkie rozmowy telefoniczne mieszkańców, którzy
chcieli porozmawiać z kimś spoza miasteczka. Kiedy Pomponik poszedł z listem,
okazało się, że Moli jest przeziębiona i ma bardzo wysoką gorączkę. Pomponik
chciał jej pomóc, ale nie wiedział jak. Wtedy Moli poprosiła go, aby odbierał
telefony. Pokazała mu trzy bardzo ważne numery telefonów i objaśniła, kiedy
należy z nich korzystać.
|
Pacynka - pajacyk
|
4.
|
Prezentacja numerów telefonów alarmowych.
|
Nauczyciel
prezentuje dzieciom ilustracje samochodów specjalnych plansze z numerami telefonów
alarmowych. Dzieci oglądają je, starają się zapamiętać numery telefonów i
próbują dopasować je do samochodów.
|
plansze z numerami alarmowymi: 999, 998, 997; ilustracje
samochodów: policyjnego, straży pożarnej. karetki pogotowia;
|
5.
|
. "Samochody specjalne" - zabawa ruchowa.
|
Nauczyciel
rozdaje dzieciom kółka - "kierownice" i dzieli dzieci na trzy grupy. Każda grupa
losuje kartkę z numerem alarmowym oraz wyznacza w sali miejsce do parkowania
pojazdów. Dzieci siadają w taki sposób, aby z przodu znajdował się kierowca,
a z tyłu załoga (w parach).
Dzieci
prezentują warkot silników swoich samochodów i sygnał alarmowy. Nauczyciel
odgrywa rolę telefonistki i odbiera zgłoszenia telefoniczne. Dzieci na
podstawie zgłoszenia mają ustalić, które pojazdy powinny wyjechać, aby
poszkodowani uzyskali pomoc. Jeśli ich ocena sytuacji jest właściwa, dzieci
"pojazdy" wyjeżdżają na sygnale, okrążają salę i wracają do garażu.
Przykłady
tekstów wypowiadanych przez nauczyciela:
- Halo! Tak rozumiem. Małe
dziecko weszło na wysokie drzewo i nie może zejść. Już wysyłam pomoc.
Pytanie: Który pojazd
powinien wyruszyć?
- Halo! Mały chłopiec stoi
sam na przystanku i płacze. Prawdopodobnie zgubił się rodzicom.
Pytanie: Który pojazd
powinien pojechać na przystanek?
- Halo! Dziewczynka
przewróciła się podczas jazdy rowerem. Nie może się podnieść. Skarży
się, że boli ją noga.
Pytanie: Który pojazd
powinien wyruszy, aby dziewczynce została udzielona pomoc?
- Halo! Na drodze jest kraksa
samochodowa. Z cysterny wycieka olej.
Pytanie: Kto może pomóc w tej
sytuacji? Który pojazd powinien wyruszyć?
- Halo! Nad lasem unosi się
gęsty dym.
Pytanie:
Który pojazd powinien wyruszyć z pomocą?
- Halo! Dzieci ślizgały się
na zamarzniętym stawie. Pod dzieckiem załamał się lód i nie może wydostać się
z wody.
Pytanie:
Który pojazd powinien wyruszyć z pomocą?
Telefonistka dziękuje załogom
wszystkich samochodów za pomoc.
|
Koła, gwizdki lub trąbki do sygnałów alarmowych, telefon.
|
6.
|
Ćwiczenia w liczeniu – konkurs.
|
Do zabawy
nauczyciel wybiera spośród dzieci dwie pary, które siadają w środku kręgu.
Każda para otrzymuje po dwie kostki do gry. Gracze w parach na przemian
rzucają kostkami i liczą sumę wyrzuconych oczek. Kibice sprawdzają poprawność
udzielanych odpowiedzi. Parę, która pomyli się w liczeniu, zastępuje inna
dwójka dzieci z kręgu. Wygrywają pary, które popełniły najmniej błędów.
|
kostki do gry
|
7.
|
Ćwiczenie w szacowaniu wielkości.
|
"Pakujemy
prezenty" - ćwiczenia w szacowaniu wielkości.
|
wycięte z brystolu prezenty
|
8.
|
Dopasowywanie numerów alarmowych do oznaczających je
napisów – powtórzenie.
|
Nauczyciel
pokazuje plansze z numerami alarmowymi, a dzieci odgadują, gdzie dodzwonimy
się dzwoniąc pod dany numer.
Później
nauczyciel pokazuje plansze z napisami: STRAŻ POŻARNA, POGOTOWIE RATUNKOWE,
POLICJA, a dzieci podają odpowiednie numery telefonów (na planszach lub
ustnie).
|
wyrazy (plansze) do globalnego czytania: STRAŻ POŻARNA,
POGOTOWIE RATUNKOWE, POLICJA; plansze z numerami alarmowymi: 999, 998, 997;
|
9.
|
Praca plastyczna.
|
Kto nam pomaga
na co dzień? – dzieci malują farbami, jak wyobrażają sobie pracę policji,
straży pożarnej lub pogotowia ratunkowego.
|
Kartki A3, farby plakatowe.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz