8.01.2014

Z wizytą u Królowej Śniegu

Krąg tematyczny: Zima w pełni.

Temat  zajęć: Z wizytą u Królowej Śniegu.


Cele ogólne:
- kształcenie wrażliwości na dobro, piękno, prawdę, opiekuńczość i odwagę w życiu  
  codziennym,
- rozwijanie umiejętności zespołowego redagowania twórczych opowiadań,
- rozwiązywanie zagadek rysunkowych związanych z tematem zajęć,
- kształcenie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji,
- utrwalenie pojęcia liczby naturalnej,
- rozpoznawanie figur geometrycznych,
- wykonanie ilustracji do opowiadania.

Cele operacyjne - dziecko:
- szuka ukrytych przedmiotów, korzystając z instrukcji słownej,
- uważnie słucha baśni,
- redaguje odpowiedzi na pytania związane z wysłuchanym tekstem,
- pracując w zespole układa dalszy ciąg baśni,
- koloruje obrazek według podanego kodu,
- rozwiązuje zagadki rysunkowe,
- formuje z plasteliny cyfry 0-8,
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne,
-wykonuje pracując w grupie pracę plastyczną.

Dodatkowe środki dydaktyczne: baśń Hansa Christiana Andersena "Królowa Śniegu", sznurek, dzwonek, opaska, duże arkusze papieru, farby plakatowe lub kredki, plastelina, kartki, CD „Już w szkole” (semestr II) 
Przebieg zajęć.

Lp.
Zaplanowane zadania
Przebieg i realizacja zadań
Środki dydaktyczne
1.
Ćwiczenia artykulacyjne
Ćwiczenia wymowy, rymowanki: „Król Karol...”, Stół z powyłamywanymi nogami”.

2.
Zabawa ruchowa "Zadzwoń".
Na sznurze zawieszamy dzwoneczek na takiej wysokości, by dzieci mogły go dosięgnąć. Grupa siedzi w półkolu. Wyznaczone dziecko z przepaską na oczach staje w określonej odległości od przed zawieszonego dzwoneczka i, kierowane przez dzieci i nauczyciela (instrukcje słowne), stara się dotknąć go ręką i zadzwonić. Potem tę samą czynność wykonują inne dzieci.
Dzwonek zawieszony na sznurku – zwisający z sufitu, przepaska na oczy.
3.
Czytanie baśni Hansa Christiana Andersena "Królowa Śniegu".
Nauczyciel czyta baśń Hansa Christiana Andersena "Królowa Śniegu".
"Królowa Śniegu" Hans Christian Andersen
4.
Rozmowa na temat przeczytanej baśni.
Kształtowanie wrażliwości na dobro, piękno,
prawdę, opiekuńczość i odwagę w życiu
codzien­nym. Rozmowa inspirowana pytaniami:
- Co łączyło Gerdę i Kaya?
- Co sprawiło, że Kay zapomniał o Gerdzie?
- Co Gerda postanowiła zrobić, gdy zniknął Kay?
- Co sprawiło, że Kay przypomniał sobie o  
  przyjaźni z Gerdą?
- Co można powiedzieć o Gerdzie?
- O jakim człowieku powiemy, że jest odważny?
- Kto z was chciałby, aby Gerda była jego
   koleżanką? Dlaczego?

5.
Kształcenie umiejętności zespołowego redagowania twórczych opowiadań.
Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy i rozpoczyna opowiadanie: „W Krainie Kwiatów w pięknym zamku z sześcioma wieżyczkami mieszkała wraz z rodzicami królewna Różyczka. Król i królowa bardzo kochali swoją córeczkę, ale Różyczka miała jeden wielki problem...”
Zadaniem każdej z grup jest wymyślenie dalszego ciągu opowiadania i wykonanie ilustracji do swojej wersji.
Duże arkusze papieru, farby plakatowe lub kredki.
6.
Prezentacja opowiadań i ilustracji.
Każda z grup prezentuje swoją wersję opowiadania i ilustrację.

7.
Rozpoznawanie wprowadzonych cyfr.
Lepienie z plasteliny cyfr 0-8 i naklejanie ich na kartki z bloku technicznego.
Plastelina, kartki
8.
Rozwiązywanie zagadek rysunkowych
Rozwiązywanie zagadek rysunkowych, podział wyrazów na głoski.
Karty obrazkowe
9.
Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych.
Wybieranie figury o cechach określonych przez nauczyciela (instrukcja słowna). Tworzenie podobnych zagadek przez dzieci.
IFigury geometryczne

10.
Zabawa ruchowa – „Sanna”.
Dzieci tworzą czteroosobowe zaprzęgi. Tańczą najpierw biegnąc drobnymi kroczkami dookoła sali. W drugiej części utworu na sygnał nauczyciela dzieci z przodu zaprzęgu rozłączają ręce, stają z tyłu zaprzęgu i ponownie chwytają się za ręce. Zaprzęg powtarza te figurę na każdy sygnał nauczyciela. Najpierw ćwiczy każdy zaprzęg osobno, później tańczą wszystkie zaprzęgi.
CD(semestr II) – 1
Nagranie “Sanna”


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz