Krąg tematyczny: Zima w pełni.
Temat zajęć: Z wizytą u Królowej Śniegu.
Cele ogólne:
- kształcenie wrażliwości na dobro,
piękno, prawdę, opiekuńczość i odwagę w życiu
codziennym,
- rozwijanie umiejętności
zespołowego redagowania twórczych opowiadań,
- rozwiązywanie zagadek
rysunkowych związanych z tematem zajęć,
- kształcenie umiejętności
odkodowywania i kodowania informacji,
- utrwalenie pojęcia liczby
naturalnej,
- rozpoznawanie figur
geometrycznych,
- wykonanie ilustracji do
opowiadania.
Cele
operacyjne - dziecko:
- szuka ukrytych przedmiotów,
korzystając z instrukcji słownej,
- uważnie słucha baśni,
- redaguje odpowiedzi na
pytania związane z wysłuchanym tekstem,
- pracując w zespole układa
dalszy ciąg baśni,
- koloruje obrazek według
podanego kodu,
- rozwiązuje zagadki rysunkowe,
- formuje z plasteliny cyfry
0-8,
- rozpoznaje i nazywa figury
geometryczne,
-wykonuje pracując w grupie
pracę plastyczną.
Dodatkowe
środki dydaktyczne: baśń Hansa Christiana Andersena "Królowa Śniegu",
sznurek, dzwonek, opaska, duże arkusze papieru, farby plakatowe lub kredki, plastelina,
kartki, CD „Już w szkole” (semestr II)
Przebieg
zajęć.
Lp.
|
Zaplanowane zadania
|
Przebieg i realizacja zadań
|
Środki dydaktyczne
|
1.
|
Ćwiczenia artykulacyjne
|
Ćwiczenia wymowy, rymowanki: „Król Karol...”, Stół z
powyłamywanymi nogami”.
|
|
2.
|
Zabawa ruchowa "Zadzwoń".
|
Na sznurze zawieszamy dzwoneczek na takiej
wysokości, by dzieci mogły go dosięgnąć. Grupa siedzi w półkolu. Wyznaczone
dziecko z przepaską na oczach staje w określonej odległości od przed
zawieszonego dzwoneczka i, kierowane przez dzieci i nauczyciela (instrukcje
słowne), stara się dotknąć go ręką i zadzwonić. Potem tę samą czynność
wykonują inne dzieci.
|
Dzwonek zawieszony na sznurku – zwisający z sufitu,
przepaska na oczy.
|
3.
|
Czytanie baśni Hansa Christiana Andersena "Królowa
Śniegu".
|
Nauczyciel czyta baśń Hansa Christiana Andersena
"Królowa Śniegu".
|
"Królowa
Śniegu" Hans Christian Andersen
|
4.
|
Rozmowa na temat przeczytanej baśni.
|
Kształtowanie
wrażliwości na dobro, piękno,
prawdę,
opiekuńczość i odwagę w życiu
codziennym.
Rozmowa inspirowana pytaniami:
- Co łączyło Gerdę i Kaya?
- Co sprawiło, że Kay
zapomniał o Gerdzie?
- Co Gerda postanowiła
zrobić, gdy zniknął Kay?
- Co sprawiło, że Kay
przypomniał sobie o
przyjaźni z Gerdą?
- Co można powiedzieć o
Gerdzie?
- O jakim człowieku powiemy,
że jest odważny?
- Kto z was chciałby, aby
Gerda była jego
koleżanką? Dlaczego?
|
|
5.
|
Kształcenie umiejętności zespołowego redagowania twórczych
opowiadań.
|
Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy i rozpoczyna
opowiadanie: „W Krainie Kwiatów w pięknym zamku z sześcioma wieżyczkami
mieszkała wraz z rodzicami królewna Różyczka. Król i królowa bardzo kochali
swoją córeczkę, ale Różyczka miała jeden wielki problem...”
Zadaniem każdej z grup jest wymyślenie dalszego ciągu
opowiadania i wykonanie ilustracji do swojej wersji.
|
Duże arkusze papieru, farby plakatowe lub kredki.
|
6.
|
Prezentacja opowiadań i ilustracji.
|
Każda z grup prezentuje swoją wersję opowiadania i
ilustrację.
|
|
7.
|
Rozpoznawanie wprowadzonych cyfr.
|
Lepienie z plasteliny cyfr 0-8 i naklejanie ich na kartki
z bloku technicznego.
|
Plastelina, kartki
|
8.
|
Rozwiązywanie zagadek rysunkowych
|
Rozwiązywanie zagadek rysunkowych, podział wyrazów na
głoski.
|
Karty obrazkowe
|
9.
|
Rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych.
|
Wybieranie figury o cechach
określonych przez nauczyciela (instrukcja słowna). Tworzenie podobnych
zagadek przez dzieci.
|
IFigury geometryczne
|
10.
|
Zabawa ruchowa – „Sanna”.
|
Dzieci tworzą czteroosobowe zaprzęgi. Tańczą najpierw
biegnąc drobnymi kroczkami dookoła sali. W drugiej części utworu na sygnał
nauczyciela dzieci z przodu zaprzęgu rozłączają ręce, stają z tyłu zaprzęgu i
ponownie chwytają się za ręce. Zaprzęg powtarza te figurę na każdy sygnał
nauczyciela. Najpierw ćwiczy każdy zaprzęg osobno, później tańczą wszystkie
zaprzęgi.
|
CD(semestr II) – 1
Nagranie “Sanna”
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz