22.05.2015

Gram według zasad

Konspekt zajęć
w grupie dzieci  5-6 letnich (oddział przedszkolny)

Temat: Gram według zasad. Usprawnianie koncentracji uwagi.


Cele ogólne:
- zrozumienie znaczenia przestrzegania zasad w czasie gier,
- ćwiczenia doskonalące zdolność koncentracji uwagi,
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania liter i cyfr,
- ćwiczenia w czytaniu.

Cele szczegółowe:
Dziecko:
- zauważa zachowania nieuczciwe (nieodpowiednie)  w czasie gry planszowej,
- rozpoznaje wybrane litery,
- rozpoznaje cyfry  i szereguje je rosnąco,
- stara się podejmować próby czytania,
- pracuje i bawi się zgodnie w grupie,
- ustala zasady gry planszowej na podanym schemacie, rysuje ilustracje na planszy.
                                                                                        
Pomoce dydaktyczne: płyta CD „Hello. Starter”, gra planszowa, królik i jeżyk – pluszaki, zasłona, kartki ze schematem gry, kredki.

                                                          Przebieg zajęć

1.      „Ruchy w wyobraźni"
Dzieci siadają na dywanie. Zadaniem dzieci jest pomyśleć, że wykonują jakiś ruch wg polecenia nauczyciela, ale go nie wykonują. Jeśli dzieci na początku mają problem z wyobrażeniem sobie ruchów, można najpierw ten ruch wykonać (jeśli jest o możliwe), a potem ten sam ruch sobie wyobrazić. Propozycje poleceń:.
- podnieś prawą rękę w górę,
- pokiwaj głową „na tak” lub „na nie”,
- dotknij kolanem ucha,
- dotknij podbródkiem brzucha
- stań na głowie,
- stań na kolanie i łokciu,
- zatańcz piruet na prawej nodze, itp.
2.      Scenka dramowa: „Nieuczciwy królik”. Nauczyciel informuje, że zagra teraz jak w teatrze rolę królika, a wybrane dziecko rolę jeżyka. Królik nie będzie przestrzegał zasad gry:
- nie przestrzega kolejności rzutów,
- wyrywa kostkę,
- kładzie kostkę zamiast turlać,
- przesuwa pionek o większą liczbę pól,
- wyśmiewa się z przeciwnika,
- gdy dzieci zwrócą królikowi uwagę, obraża się, przewraca pionki i odchodzi.
Omówienie zachowania królika z użyciem słów: uczciwy, nieuczciwy, przestrzeganie zasad gry. Ustalenie, że celem gry jest zabawa, a nie tylko zwycięstwo oraz żpo zakończeniu gry warto pogratulować zwycięzcy i podziękować koledze za grę.
3.      Nauczyciel losowo rozdaje dzieciom litery z cyframi na odwrocie. Dzieci siadają na dywanie i odczytują swoją literę. Jedno z dzieci zostaje „Literowym dowódcą” i wydaje polecenia, aby dzieci umieszczały litery na tablicy zgodnie z kolejnością cyfr na odwrocie.
Na koniec dzieci odczytują hasło: „Gram według zasad”.
4.      Zabawa ruchowa przy piosence w j. angielskim: „Walking”.
5.      Dzieci siadają na dywanie. Nauczyciel czyta nazwy owoców i warzyw. Zadanie m dzieci jest klasnąć, gdy usłyszą nazwę owocu  lub warzywa, które jest czerwone, zielone, żółte itp. (banan. pomarańcza, marchew, kalafior, pomidor, ogórek, rzodkiewka, groszek, brokuły, śliwka, dynia, sałata, truskawka, wiśnia, cebula, kiwi, gruszka, poziomka, kukurydza)
6.      Zabawa „Kto jest za zasłoną?” Dzieci podzielone na dwie grupy siadają na dywanie po obu stronach zasłony. Nauczyciel wyznacza po jednej osobie z każdej grupy – dzieci te siadają blisko zasłony (naprzeciwko siebie), ale się nie widzą. Nauczyciel opuszcza zasłonę, a zadaniem tej dwójki dzieci jest powiedzieć imię drugiej osoby. Punkt dla drużyny zdobywa to dziecko, które pierwsze powie imię drugiego dziecka. Nauczyciel zapisuje zdobyte punkty. Na koniec dzieci wznoszą okrzyk „Hip, hip, hurra!” na cześć zwycięskiej drużyny. Obie drużyny klaszczą sobie w podziękowaniu za zabawę.
7.      Dzieci otrzymują kartki ze schematem gry. Zadaniem dzieci jest dokończenie planszy i ustalenie zasad gry. W czasie wolnym dzieci grają z kolegami w stworzone przez siebie gry, a następnie zabierają je do domu, aby zaproponować grę rodzicom.









G
r
a
m
w
e
d
ł
u
g



z
a
s
a
d.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz